«Karma Police» trenger fri vind
«Karma Police» trenger fri vind

Frykter de store båtene

Øystein Misje og «Karma Police» er blant favorittene i årets seilas, men trenger å komme fri fra de store båtene for å vinne.

Publisert   Sist oppdatert

30 foteren «Karma Police» starter blant de siste båtene kl 1600 idag, sammen med 76 foteren «EnderPearl», Club Swan50 «Proxflyer» og en haug 40-50 fotere. For den lille båten som har et høyere måltall enn for eksempel en Landmark 43, blir den største utfordringen å få fri seilas når den skal tråkle seg gjennom feltet ut fjorden. Misje som er erfaren Færderseiler planlegger en lang seilas med målgang først utpå dagen imorgen.

- På veien kan alt skje, sier han, og er forberedt på at det kan bli store vindkantringer og trykkforskjeller. Derfor blir det viktig å vite hvor strømmen går og når den snur. Han håper å være forbi Drøbak før den snur innover tidlig på kvelden. Det blir trolig også svært løyt og periodevis nesten vindstille. Da gjelder det å få varmen fra land, som kan gi ekstra vind. Hvilken side han da vil velge, vil være avhenging av mange forhold.

«Karma Police» venter hard konkurranse fra den tilnærmede søsterbåten «Overload» med Erik Brunborg fra Kristiansand. Disse båtene har seilt jevnt i New Zealand der begge er bygget, men under NOR-Rating systemet kommer «Karma Police» dårligst ut. 

Club Swan 50 Proxflyer i Færderseilasen 2018
Club Swan 50 Proxflyer i Færderseilasen 2018

 

Også «Proxflyer» med Jan Muren, Knut G Heje i XP44 og Calle Andersens Landmark 43 blir tøffe å slå, med «EnderPearl» som blant annet har Cato Zahl-Pedersen ombord som en outsider dersom fellet får stikk i skjtene. Jens Ulltveit-Moes Shipman 63 «Nefertite» har brødrene Mads og Tomas Mathisen med ombord, og guttene som nå forbereder seg til VM på hjemmebane i juli, vil sikkert få maksimalt ut av denne båten.

 

Seilerne vil bli stilt på en tålmodighetsprøve der det laget som holder konsentrasjonen på topp vil profitere.

Her er Christen Withs væranalyse: