Søk i arkivet

SKAGENRACE: «Overload» ble liggende i Åsgårstrand da starten av Skagen Race gikk.
SKAGENRACE: «Overload» ble liggende i Åsgårstrand da starten av Skagen Race gikk. Foto:
VINNER: «Karma Police» ble over-all vinner i fjor. Båten er påmeldt i år også.
VINNER: «Karma Police» ble over-all vinner i fjor. Båten er påmeldt i år også. Foto:
SKAGENRACE: «Overload» ble liggende i Åsgårstrand da starten av Skagen Race gikk.
SKAGENRACE: «Overload» ble liggende i Åsgårstrand da starten av Skagen Race gikk. Foto:
SKAGENRACE: «Overload» ble liggende i Åsgårstrand da starten av Skagen Race gikk.
SKAGENRACE: «Overload» ble liggende i Åsgårstrand da starten av Skagen Race gikk. Foto:

Færderseilsen 2019Endelig duell mellom spreke båter

Det kan bli tøft for to små og raske å hevde seg mot Færderns største båter om det blir mye kryss.

RASK: «Karma Police» er
uslåelig når forholdene er riktige, men vil nå
bli truet av «Overload»..

RASK: «Karma Police» er uslåelig når forholdene er riktige, men vil nå bli truet av «Overload»..

Det er alltid interessante båter på startlinjen, og den båten vi forventer oss mye av er «Overload» fra Kristiansand. Båten har vært i landet en stund, og skulle egentlig debutere i en større regatta under Hollenderseilasen i fjor, men ble forhindret. «Overload» var også påmelt til Skagen Race, men valgte å trekke seg etter å ha sjekket værmeldingen. Men på fredag ser det lovende ut.

Duell mot «Karma Police»

«Overload» er liten og rask. Det er en Elliott9ss som har mye til felles med «Karma Police». Begge båtene konkurrerte en gang på New Zealand. Da hadde de likt måletall. Her hjemme har «Overload» et gunstigere tall, og kan være etter i mål, men allikevel vinne. Den 30-fots lange «Karma Police» har vunnet det meste her hjemme, og er farlig om forholdene stemmer. «Karma Police» vant Færder’n i 2017, og Hollenderseilasen i 2018. Båten har også vunnet Skagen Race. 

Små båter i stor klasse

KNS har delt inn båter etter måletall. Når det nå ser ut til å bli kryss, vil det straffe de små båtene som har høye måletall på grunn av sine sløreegenskaper. I ORCi er det eget måletall for kryssegenskaper, og meningen med disse tallene er nettopp for å hindre at de små og raske skal havne med de store og trege. 

Disse to 30-foterne starter sammen med ClubSwan 50, Shipman 63 og Open 60, for å nevne de største. «Karma Police» må seile raskere enn Landmark 43, mens «Overload» har litt å gå på. Mye tyder på at det blir kryss ut fjorden. Det kan bli hardt for disse små å slå de store. «Overload» og  «Karma Police» har også siste start, og må seile forbi en haug av langt større båter på vei ut fjorden om de skal hevde seg. 

Men det vil bli en duell mellom «Overload» og  «Karma Police» som endelig møtes for første gang siden båtene herjet på regattabanen på New Zealand. 

RASK: «Overlaod» har mer
seil enn «Karma Police», men er noen kilo tyngre.

RASK: «Overlaod» har mer seil enn «Karma Police», men er noen kilo tyngre.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen