Færderseilasen

FÆRDERSEILASEN: «Nora VI» i fint driv ut Drøbaksund under Færderseilasen i 2001.

Færderklassiker til salgs

«Nora VI», båten som har vunnet flest Færderseilaser, kan nå bli din

Publisert Sist oppdatert

Da RORC måleregelen ble introdusert i Norge på begynnelsen av 1950 tallet var Cecil Stephansen der første konstruktøren som bevisst tegnet båter til den ny regelen. Opprinnelig journalist i Aftenposten, men en mann med spesiell interesse for seiling og tekniske kunnskaper, tegnet han først 36 foteren «Bonzo» og i 1954 ble 44 foteren «Nora VI» bygget ved Lyngør Båtbyggeri som lå på den samme tomten som Lyngørfjorden Kystkultursenter og Lingard Skuteminne befinner seg på idag.

Nora VI
«Nora VI» til brygga.
OSLO: «Nora VI» ut fra start i 2018.

Influert av engelsk design

De to Stephansen-båtene var sterkt influert av trenden i England og hadde negativt spring og akterspeil. De skilte seg klart ut, og mange mente at de ikke var direkte pene. Den første eieren, Sven F. Meyer ville ha en rask båt som også egnet seg til familieseiling. Foruten en fast gast i forpiggen ga båten plass til herr og fru Meyer i akterlugaren, samt tre barn midt i båten.

16 Færderseire av 60 mulige

«Nora VI» har vunnet Færderseilasen hele 16 ganger og er nok den båten som har vunnet flest seilaser. I alt hadde den over 60 starter i Færderseilasen. 

Bygget for å vinne på havet

I salgsannonsen står det at  båten ble bygget for å konkurrere og vinne regattaer til havs etter datidens regler for offshore racing. Hun står seg i dag i konkurranse med langt nyere båter, spesielt når er godt med vind og sjø. Med seilnummer N-1 er Nora er et velkjent syn i gjestehavner og uthavner langs kysten.

God på langtur

«Nora VI»  er på alle måter en trygg båt selv i mye sjø. Dagens eier har også vært på langtur til Lofoten og gjennom Göta Kanal. Om somrene brukes hun som familieseiler på langtur langs kysten, og med den gode takhøyden under dekk oppleves den komfortabel selv for voksne.

«Nora VI» er i god stand, og har de siste 10-15 årene gjennomgått større oppgraderinger av skrog og utstyr, blant annet nytt rulleforstag, nye seil, ny motor og elektrisk ankervinsj, kartplotter, autopilot, ovn og litiumbatterier. Slik båten er rustet kan den godt seiles alene.

Unik og skiller seg fra mengden

Dette er båten for deg som vil ha en unik seilbåt som skiller seg fra mengden. Med kombinasjonen av rundtgående spant, negativt spring og negativ hekk var designet ganske radikalt i sin tid. En båt som seiler skarpt spesielt i noe vind. En båt som har det meste av moderne sikkerhet og komfort om bord til lengre sommerferder.

Dessverre har ikke båten blitt brukt nok de siste årene og fortjener derfor en ny ivrig eier.

Intervju med Sven Meyer

.