FLYR: «Charal» har rorene plassert mot midten i kraftig vinkel, en løsning som løfter rumpa med rorbladene vinklet ut.

Stemte mot T-ror

IMOCA-båtene mangler foiler i hekken for å fly skikkelig, men det vil ikke seilerne ha.

Publisert

IMOCA-klassen er styrt av seilerne, og i forbindelse med Transat Jaques Vabre ble den fredag holdt årsmøte i Le Havre. Her ble fremtidens kurs for klassen lagt ut.

Subber rumpa

Foilene på en IMOCA er egentlig stikkjøler som etter hvert fikk en form som både hindret avdrift, samt ga båten løft. Foilene er i stand til å bære båtens velt, men den mangler foiler bak for å gi et konstant løft slik som Waszp og America’s Cup-båtene.

De fleste er enige om at slike foiler på rorene en dag vil komme, og at det er en naturlig utvikling, men seilerne ønsker ikke å forhaste seg.

Et argument for å ha foiler på rorene er at disse vil øke komforten om bord for seilerne.

STEILER: IMOCA-båtene har en tendens til å subbe med rumpa til de til slutt faller ned av foilen. Det gir ubehaglig bevegelser om bord.

Økte kostnader

Klassen er i en svært heldig utvikling, og aldri har det blitt bygget flere nye båter, samtidig som de eldre båtene holder seg konkurransedyktige. Verdien på båtene som er bygget er høy, og klassen frykter at nye regler kan skade klassens gode miljø.

Foiler på rorene vil endre hvordan båtene blir bygd. Kreftene i fartøyet vil bli annerledes, og hastigheten høyere. Det vil kreve kostbare ombygging av eksisterende båter, og kanskje kreve en ny type rigg.

Lavere fotavtrykk

Klassen svarte ja på spørsmålet om krav til å bygge båtene med lavere miljøutslipp. Det vil også bli gjort justeringen rundt reglen om entype master, ny regel om motor, en reduksjon av antall seil, samt andre tekniske justeringer.

Neste mulighet for å få ror med foiler blir først i 2029.