Tid for å sjekke skroggjennomføringene

BYTTET ALLE: Da det oppstod skade på en av skroggjennomføringene, følte vi oss ikke lenger trygge på at de andre var i orden. Vi valgte å bytte samtlige skroggjennomføringer og stenge-ventiler til kompositt.
TING OG TANG: Du kan hjelpe til med en tang, et skrujern/meisel og en plasthammer for å få fjernet den gamle ventilen. Når du har skåret av flensen går det som regel greit å trekke gjennomføringer og ventiler ut fra innsiden.
SKROTHAUGEN: De gamle rørdelene og stengeventilene er i messing. Den største er for septiken. Det er nesten like mye arbeid å demontere de gamle som å montere nye.
KOMPLETT: En komplett skroggjennomføring består av selve gjennomføringen, stengeventil og slangestuss. Denne kan være rett eller som 90 grader bend.
RØRDELER: Utover stengeventilen trenger du selve skroggjennomføringen og slangestuss. Slangestussene kommer enten som rette eller som 90 grader bend.
DÅRLIG MESSING: Båten var ikke mxer enn fem år gammel da ventilen i messing røk. Det kan ha vært feil på akkurat denne ventilen eller det kan ha vært en dårlig legering.
TOALETTSLANGE: Toalettslanger slutter å være lukttette etter noen års bruk. Det anbefales å skifte dem cirka hvert femte år. Det er viktig at du til toalettsystemet bruker spesielle toalettslanger.
DOBLE SLANGEKLEMMER: Det er mye enklere å sette slangene på plass om du varmer dem med en varmluftpistol. Bruk alltid doble slangeklemmer i syrefast stål.
TETNINGSSNOR: Jeg ble anbefalt å bruke rørtetningssnor fra Loctite (Loctite 55). Dette ser nærmest ut som en kraftig tanntråd og legges i gjengene.
LETT: Komposittgjennomføringer har lavere vekt enn tilsvarende i messing eller andre metaller. Vekt for gjennomføring i messing: 154 gram. Vekt for gjennomføring i kompositt: 38 gram.
FROST: Komposittmateriale tåler frost bedre enn metaller.
MERK VENTILENE: Om det ikke allerede er gjort, kan det være lurt å merke alle ventilene med hva de er for.
RIKELIG MED TETNINGSSTOFF: Bruk rikelig med tetningsstoff, Sikaflex eller Tec7. Tusjmerke er for å markere riktig posisjon. For å hindre at gjennomføringen skulle vri seg under stramming, lagde jeg et verktøy som passer inn i sporet på ...

Vel gjennomført!?

De fleste stoler på at båtens skroggjennomføringer er i orden, men når et fem år gammelt inntak ryker, er det grunn til å rope varsko.

Publisert Sist oppdatert

Denne gang slapp vi med skrekken, for bruddet var på «riktig» side av stengeventilen. Det kom heldigvis ikke vann i båten, men hadde dette skjedd med åpen ventil, på sjøen eller i havn, kunne det fått katastrofale følger. Skremmende, ikke minst sett i lys av at båten ikke er mer enn fem år gammel. Selv om skroggjennomføringer i messing ikke varer evig, burde de holde lenger enn som så.

Vi bestemte oss derfor for å bytte samtlige skroggjennomføringer og kuleventiler. Selv om det er noe dyrere enn «tradisjonelle» skroggjennomføringer, valgte vi å bytte til gjennomføringer og ventiler i moderne komposittmateriale.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER