LANDMARK43: Det var to Landmark 43 med, her fra den danske båten som seiler mot solnedgang fredag kveld.

Norsk seier i Silverrudder

Karl Otto Book og kona Maren ble europamestere i sommer. Nå vant Karl Otto igjen, denne gangen uten hjelp.

Publisert Sist oppdatert

for Karl Otto Book brukte 20 timer og 23 minutter på å seile rundt Fyn, og var den raskeste av alle enskrogsbåtene. Han seilte «WhiteShadow», en Landmark 43, og stilte i den største klassen. Noen rekordseilas ble det ikke. Klasserekorden er på 16 timer, 57 minutter og 10 sekunder. 

Karl Otto Book ble utfordret av en dansk Landmark 43. Den ble nummer to, en time bak den norske. 

RASKEST: Karl Otto Book fotografert fra søsterbåten.
MÅLGANG: Karl Otto Book mot mål, lørdag morgen.

Rask start

Det var en fantastisk værmelding med sol og fin vind fra sørøst. Første del av regattaen gikk raskt unna, og det var i Lillebælt, på vei hjem hvor det stoppet opp. De første båtene kom seg relativt greit igjennom, men for de fleste ble det en stop. Lørdag, andre dag, var det ingen vind, og mange båter kom ikke i mål før søndag morgen, etter to døgns soloseilas. 

Lånt båt

Karl Otto Book er fast mannskap på «White Shadow», og får låne båten til Torkjel Valland for shorthandedseiling. Båten er egentlig sat opp for fullt mannskap, men Book har gjort noen grep. 

– «White Shadow» er jo alltid klar for regatta, men ikke satt opp for shorthanded seiling. Jeg setter A0 på en top down rulle og så har vi montert glidelåser i A2 og A4 for enklere setting, samt retriever liner for å muliggjøre nedtak, forteller Book til SEILmagasinet. Han takker eieren for lån av båten, men har også hatt gode hjelper på land. 

Aage Hedegaard har hjulpen med vær og strategi, Erik Rosenberg med teknikk og kona Maren som shore crew, som har gjort deltagelsen mulig. 

Forbi flere hundre båter

De raskeste båtene starter sist, og Karl Otto måtte passere en stor del av de nesten 400 båtene som startet. 

– Det er mange båter å passere, men vi med høye master blir tvunget ut ved Storebælt broen hvor tross alt de fleste blir passert. På slør nord for Fyn lå jeg 400 meter nord for feltet for å ha fri vind, og så var det trangt i det smale av Lillebælt, men også lite vind så ingen problemer, forteller vinneren i det han skal motta premie for den gode innsatsen. 

BRÅSTOPP: Ole-Petter Laksholm deltagelse varte bare noen minutter.
RASK: Petter Hegle holdt følge med de beste og ble nummer syv.

Uheldig Normann

Ole-Petter Laksholm deltok i Silverrudder for tredje gang, men fikk ingen deltagerskjorte. For ham varte regattaen i bare noen minutter. Laksholm seilte klassen «Medium›, som er den største. Han var en av 104 båter på startlinjen. 

– Ja, det ble kort regatta denne gang! 100+ båter på samme start så det ble veldig tett. Jeg lå på styrbord hals mot le kyst med båter 1/2 m på hver side. Da båten ovenfor endelig fikk slått på babord, ble det brems, gitt! Og ble liggende mot le kyst uten mulighet til å seile løs, så motor måtte til. Og i dette racet er enhver motorbruk diskvalifikasjon. Heldigvis myk sølebunn, så ingen skader, skriver Laksholm på Facebook. Frank Sandberg fullførte heller ikke, mens Runar Åsly kom på 38. plass etter 31 timer og 20 minutters seiling. 

Solid innsats

Petter Hegle helge seilte svært godt med Farr 395 «Farr Out» og kom på en syvende plass i klassen for store båter. Han brukte 25 og 56 minutter. Peter Sahlström seilte i samme klasse, og var også en av mange som ikke fullførte. 

– Jeg må si det er noen seige sjeler som fortsatt holder det gående søndag morgen når det nærmer seg 48 timer siden start. Jeg var i mål etter 25 timer og syntes det var drøyt, 3 timer lenger en min «lengste» runde så langt. Det ble mange timer i «stillebeltet» og en «liste seg rundt»-seilas i nattemørket før vinden fylte fra SØ på morgenkvisten. Sluttresultat 7 plass i klassen (av 83 startende i klassen), skriver Hegle på Facebook. 

Christian Huse seilte den minste klassen, i en First 24 SE (Seascape). Han holdt ut, og krysset målgrensen etter 33 timer og 52 minutter. Det holdt til en 16. plass.