Kristian Ask og Harald Blom Bakke servere pølser til slutne prøveseilere.
Katamaranseiling ga mersmak

Katamaranseiling ga mersmak

Fin vind og deilig høstsol lokket mange F18 interesserte til Sollerud. Seilas var til stedet og laget en filmsnutt.

Publisert Sist oppdatert

Formula 18 er en katamaranklasse etter boksregel hvor skrogene kan være 18 fot. Båtene er relativt billige og holder seg bra i pris. Frankrike og Nederland har de største miljøene, men klassen er også godt etablert i Sverige. Nå øker interessen, og mange gode seilere lukter på rask og morsom seiling.

Kjente seilere til stede

I går inviterte klasseklubben med Harald Blom Bakke i spissen til prøveseiling på Lysakerfjorden. Heldigere med været kunne de ikke ha vært. Sol, og slett ikke kaldt samt til dels frisk vind fra nord. Det ga flatt vann og friske vindkast som er optimalt for disse båtene. Hans Olav Kvalvaag, Lars Horn Johannessen, Tom Knudsen, Sveinung Torgersen og Christen With var noen av de kjente ansiktene som hadde funnet veien ned til Sollerudstrana.

Håper på NM

Formula 18 klassen er i vekst i Norge. I 2008 var det bare tre båter på Sollerudstranda. Nå er det ti båter. Til sammen finnes det 17 båter her i landet, og stadig nye finner veien. Det er nå også i ferd med å bygge seg opp et miljø i Moss.

–    Du ka få kjøpt båter helt fra 60 000, og for 120 000 får man en topp båt forteller er Per Hansen-Tangen. Han har bestilt seg en splitter ny Hobie Wild Cat som vil koste ham 160 000, og da er alt inkludert.

–    20 båter på startlinjen trenger vi for å få NM status, det er store muligheter for at vi får til sommeren, mener Hansen-Tangen. Han selger også Hobie Cats i Norge.

Enkle å seile

Per Hansen-Tangen forteller at det er enklere å seile en Formula 18, enn en Hobie Cat 16, selv om båten er mer avansert. Skroget på F18 har mer oppdrift og er ikke så følsomme på vektfordelingen. Gennakeren gir dessuten baugen løft slik at båten ikke graver seg ned i bølgene. Det gjør at man står tryggere ute i trapes.

Gode seilere er flinkere med skjøtet og skyter fart raskere når vindkastene kommer. Det blir det fort mange meter av. Det skiller faktisk mest mellom de gode og de ferske på lens, hvor de gode seilerne klarer å seile lavere med samme fart, forteller Per Hansen-Tangen.

Målet er Archipelago Race

Archipelago Race, som holdes hver sommer i skjærgården utenfor Stockholm er målet for mange som satser i Formula 18. Regattaen holdes over mange dager med lange etappeseilaser mellom holmer og skjær. Racet tiltrekker seg toppseilere fra hele verden.

    – Det ville vært fantastisk om vi kunne fått til noe tilsvarende i Lofoten, mener Harald Blom Bakke.

Nesten 20 knop

GPS måling viste at vi hadde en toppfart på 18,9 knop under prøveseilingen, og det var med tre mann om bord. Båter med to ombord var nok litt raskere. Vinden var nok over 8 m/s i kastene, men ikke så mye.

   – Selv inne på Lysakerfjorden hvor det sjeldent er mye vind får man ville fartsopplevelser, forteller Per Hansen-Tangen.

Du finner mer informasjon om klasseklubben her.