Kick og Løygang

Med kick og løygang justerer bommens vinkel i horisontal og vertikal retning, som er med å påvirker storseilets form.

Publisert

NYTTIGE UTTRYKK

Fall: Tauet du bruker for å heise seilet

Skjøte: Tauet du bruker for å stramme inn, og slakke ut på seilene.

Tvist: Seilets form kan vri seg fra topp til bunn

Lus: Tråder i seilet som viser vindstrømmen rundt seilet.

Trim: Justering av seilets form etter vindvinkel og styrke

Bus: Seilets buete flyvingeform

Storseil: Det store seilet som heises på masten

Forseil: Seilet foran masten som er fokk (liten) eller genua (stor)

Akterstag: Wire eller tau fra masten ned til hekken, ofte justerbart

Forstag: Wire fra baugen og opp i masten, ikke justerbart

Brøkdelsrigg: En mast hvor forstaget ikke går hele veien opp på masten

Mastheadrigg: En mast hvor forstaget går helt opp til mastetoppen

Løygang: Skinne på tvers av båten som storseilskjøtet er festet i

Kick: Tau mellom bom og mast

Bomuthall: Tau til å dra storseilet bakover på bommen

Vinsj: En trommel som brukes for å stramme tau.

Windex: En vindpil i toppen av masten

Akterlik: Seilets kant bak. Seilet har også forlik og underlik

Genuaskinne: Justering av vinklen til skjøtet til forseilet

Innhall/uthall: Justering av skjøtevinklen på forseilet tvers av båten

Reveline: Tau som brukes for å redusere storseilets størrelse

Cunningham: Tau ned på storseilets fremre hjørne, et nedhall

Liksnor: En tynn line i seilets akterlik

Lo: Delen som er mot vinden

Le: Delen som er fra vinden

Løsfotet: Et storseil hvor underliket ikke er festet til bommen

Dyneema: Sterkt og dyrt materiale som ikke strekker seg

Polyester: Billig materiale som blir lengre ved belastning

Strekkfast: Generelt uttrykk om materiale som ikke strekker seg ved belastning

Storseilbommens vinkel er viktig for storseilets trim. Om bommen bare ble styrt av skjøtet ville den fly opp i bakkant når skjøtet ble sluppet. Seilet ville tviste ut i toppen, og du ville gått glipp av krefter. 

Du bruker kicken, en justering mellom mast og bom i en vinkel fremme ved masten, og løygangen for å justere bommens vinkel. Noen båter mangler løygang. Da blir kicken enda viktigere. På slør og lens justerer du kicken for å ha kontroll på storseilets akterlik. 

Du kan se på lus i storseilet for å se vindstrømmen rundt storseilet og justere kicken slik at luftstrømmen er ideell i hele seilet. Med mye tvist står lusene i akterliket rett ut. Ideelt skal øverste lus ha en tendens til å gjemme seg mot le.

KICK: Bomvangen, eller kicken som den også kalles, justerer bommen i vertikal retning. Hovedoppgaven er å kontrollere tvisten i storseilet, spesielt på unnavindsseilas og når det slippes litt i skjøtet.
LØYGANG: Med skinnen på tvers av båtens retning kan du justere bommens vinkel mot vinden i horisontalretning. Bommen skal inn mot midten av båten på kryss. Da må løygangen kjøres over midten av båten.

I mye vind kan du slippe opp på kicken for å ta ut krefter. Regattaseilere liker å ha mest mulig seil oppe, og under tøffe forhold har de en mann på kicken for å slippe denne om båten mister styringen. For turseiling er det bedre med ett rev i seilet.

Bommen inn mot midten

På kryss skal storseilet skjøtes inn mot midten av båten i moderat vind. Da kjøres løygangen til lo for å få bedre høyde på kryss. 

I mye vind kan løygangen justeres for å variere trykket i seilet. Dette kan også gjøres med skjøte, men slipper du skjøtet mister du litt trykk i forstaget. Derfor er løygangen å foretrekke. I mye vind kan storseilet slippes ned på løygangen slik at det blir mindre krefter i seilet. Det er ofte raskere å seile i mye vind med et storseil som blafrer litt i forkant enn med et seil som står perfekt. 

Serie på 10 artikler

Vi har laget en trimguide for dummies, med ti filmer. Etter å ha sett alle, så vil du bedre forstå hva du kan gjøre med alle disse tauene for å få en tryggere og mer komfortabel seilas. Dette er andre del av en serie på 10. Trimming av seil handler ikke bare om å seile fortere, men også å skape balanse i båten, og få mer kontroll. 

Filmene er tatt om bord i en 25 år gammel, 36 fots X-Yachts 362. X-yachts er kjent for bra dekksutstyr, men formålet med å trimme seil er likt på alle båter. Her er det bare litt lettere å trimme fra cockpit med mindre kraft.

Artikler i serien

1: Hvorfor trimme seilene:

2: Fallet - Mer enn til å heise seilet

3: Skjøtet: Båtens gasspedal, feil som ofte blir gjort, og hvordan du justere seilte best mulig til vindretningen.

4: Vinsjen: Kløner du med vinsjen, må du drikke alene. Hvordan du bruke en vinsj vil avsløre din erfaring. Vi gir tips.

5: Aketerstag: Wirene fra mastetoppen til hekken er regattaseilerens hemmelighet, men å justere staget gir også en mer behaglig seilas. 

6: Forseilstrim: Fokk eller genua kan trimmes på flere måter enn med skjøtet. Vi anbefaler et uthall.

7: Storseilbommens vinkel: Løygang justere bommen horisontalt og kicken justerer den vertikal. Vi forklarer hvordan dette blir brukt.

8: Flatere storseil: I mye vind er det en god ide å stramme på bomuthall. Noen båter har også Cunningham. Med dette kan du skape et flatt storseil som tåler mye vind. 

9: Ta ett rev: Vi viser deg hvordan du revet storseilet, og anbefaler deg å trene på dette i moderat vind 

10: Akterliksnora: I seil er det sydd inn en liten snor i akterliket. Vi viser hvordan den brukes.