Kick og Løygang
Med kick og løygang justerer bommens vinkel i horisontal og vertikal retning, som er med å påvirker storseilets form.
Storseilbommens vinkel er viktig for storseilets trim. Om bommen bare ble styrt av skjøtet ville den fly opp i bakkant når skjøtet ble sluppet. Seilet ville tviste ut i toppen, og du ville gått glipp av krefter.
Du bruker kicken, en justering mellom mast og bom i en vinkel fremme ved masten, og løygangen for å justere bommens vinkel. Noen båter mangler løygang. Da blir kicken enda viktigere. På slør og lens justerer du kicken for å ha kontroll på storseilets akterlik.
Du kan se på lus i storseilet for å se vindstrømmen rundt storseilet og justere kicken slik at luftstrømmen er ideell i hele seilet. Med mye tvist står lusene i akterliket rett ut. Ideelt skal øverste lus ha en tendens til å gjemme seg mot le.


I mye vind kan du slippe opp på kicken for å ta ut krefter. Regattaseilere liker å ha mest mulig seil oppe, og under tøffe forhold har de en mann på kicken for å slippe denne om båten mister styringen. For turseiling er det bedre med ett rev i seilet.
Bommen inn mot midten
På kryss skal storseilet skjøtes inn mot midten av båten i moderat vind. Da kjøres løygangen til lo for å få bedre høyde på kryss.
I mye vind kan løygangen justeres for å variere trykket i seilet. Dette kan også gjøres med skjøte, men slipper du skjøtet mister du litt trykk i forstaget. Derfor er løygangen å foretrekke. I mye vind kan storseilet slippes ned på løygangen slik at det blir mindre krefter i seilet. Det er ofte raskere å seile i mye vind med et storseil som blafrer litt i forkant enn med et seil som står perfekt.
Serie på 10 artikler
Vi har laget en trimguide for dummies, med ti filmer. Etter å ha sett alle, så vil du bedre forstå hva du kan gjøre med alle disse tauene for å få en tryggere og mer komfortabel seilas. Dette er andre del av en serie på 10. Trimming av seil handler ikke bare om å seile fortere, men også å skape balanse i båten, og få mer kontroll.
Filmene er tatt om bord i en 25 år gammel, 36 fots X-Yachts 362. X-yachts er kjent for bra dekksutstyr, men formålet med å trimme seil er likt på alle båter. Her er det bare litt lettere å trimme fra cockpit med mindre kraft.
Artikler i serien
1: Hvorfor trimme seilene:
2: Fallet - Mer enn til å heise seilet
3: Skjøtet: Båtens gasspedal, feil som ofte blir gjort, og hvordan du justere seilte best mulig til vindretningen.
4: Vinsjen: Kløner du med vinsjen, må du drikke alene. Hvordan du bruke en vinsj vil avsløre din erfaring. Vi gir tips.
5: Aketerstag: Wirene fra mastetoppen til hekken er regattaseilerens hemmelighet, men å justere staget gir også en mer behaglig seilas.
6: Forseilstrim: Fokk eller genua kan trimmes på flere måter enn med skjøtet. Vi anbefaler et uthall.
7: Storseilbommens vinkel: Løygang justere bommen horisontalt og kicken justerer den vertikal. Vi forklarer hvordan dette blir brukt.
8: Flatere storseil: I mye vind er det en god ide å stramme på bomuthall. Noen båter har også Cunningham. Med dette kan du skape et flatt storseil som tåler mye vind.
9: Ta ett rev: Vi viser deg hvordan du revet storseilet, og anbefaler deg å trene på dette i moderat vind
10: Akterliksnora: I seil er det sydd inn en liten snor i akterliket. Vi viser hvordan den brukes.