VIDEO: Vitner filmen spekkhoggere som angrep «Oceanview».

Var vitne til spekkhoggere som senket båt

Først angrep spekkhoggerne norske «Nova Vida», en Najad 570, så svømte de bort til et enklere mål. De fem om bord ble heldigvis reddet. Vi har rapport fra Lisa Festervoll som fikk med seg det hele.

Publisert Sist oppdatert

Lisa Festervoll har fått hyre på «Nova Vida» mens båten deres, «Fatuhiva» står på land for en rorreperasjon i Tyskland. På lørdag opplevde hun en ny runde med dramatikk. Etter først å blitt angrepet ble hun vitne til at en Jeanneau Sun Odyssey med fem om bord ble angrepet av spekkhoggere. Angrepet utenfor kysten av Portugal førte til at 34-foteren sank. Heldigvis var det flere båter rundt som både filmet hendelsen og fikk reddet seilerne. 

LANGTUR: Elise Wurschmidt, Thelma Hvidsten Hem, Eva Hole Rødland, Amalie Sundnes Harjo og Lisa Strand Festervoll i salongen til «Fatuhiva».
SANK: «Oceanview» sank etter å blitt angrepet av spekkhoggere.

Rapport fra Lisa Festervoll

I to uker har vi seilt med seilbåten «Nova Vida», en Najad 570, og kaptein Morten Grønneberg. Litt før kl 11 lørdag 13. september seilte vi fra Cascais, og planen var å seile en dagsetappe til Sines litt lenger syd. Det har nylig vært tilfeller av spekkhoggerangrep på seilbåter langs kysten fra La Coruña nord i Spania og ned til Gibraltar. Vi har allerede seilt i utsatte områder og fulgte nøye med på nettsiden orcas.pt og Facebookgruppene Orca Attack Iberia og Orca Attack Reports som informerer om angrep og observasjoner av spekkhoggerne. 

ANGREP: «Oceanview» under angrep med norske Najad 570 «Nova Vida» i bakgrunnen.

Uflaks

Det er pent lite man kan gjøre for å unngå angrepene helt, og det virker til at mye er flaks/uflaks. Samtidig florerer det av kjerringråd som skal skremme bort dyrene. Vi har blant annet blitt anbefalt å bakke båten, bruke undervannsfyrverkeri, helle ut bensin eller eddik og drysse sand. I tillegg er det anbefalt å enten holde seg langt utenfor kysten eller på rundt 20 meter dybde, samtidig har det vært flere nylige tilfeller av angrep på under ti meters dybde. Vi holdt oss derfor nærme land, men ønsket å seile strekket raskest mulig og seilte på rundt 30 meter. Spekkhoggerne ble sist observert nær Gibraltar og det var flere andre båter i nærheten av oss. Vi var utenfor Lisboa da det like før kl 12 ristet i hele båten, og rattene slo hardt og raskt over. På siden av båten så vi med vantro en stor spekkhogger som var rundt seks meter lang. De angrep roret flere ganger fra begge sider og vi mistet raskt styringen i rattene. 

LANGTUR: Najad 570 «Nova Vida» var utstilt på Öppet Varv i August.

Voldsomme krefter

Vi hadde på autopilot da de angrep roret. Til tross for at dette df frarådet av noen ettersom det kan gi større skader på styringsmekanismen, reddet det sannsynligvis fingrene til den på roret fra å brekke da rattet ble slått over. 

Morten satte raskt båten i revers og vi merket godt at roret til slutt var slått hardt til babord fordi båten begynte å gå i sirkler. I ønske om å ha noe konkret å gjøre fant vi andre frem eddiken og helte det ut ved dyrene. Etter flere intense minutter med harde slag mot roret dro dyrene videre til Oceanview, en annen båt like ved. Den ble virkelig herjet med og sank til slutt, men heldigvis ble mannskapet reddet i god tid. Dette er en av totalt seks båter som har gått ned siden angrepene begynte for fem år siden. En tredje båt ble også angrepet av den samme flokken på fire dyr, også den fikk store skader. 

Kom til havn

Vi holdt kontakt med både kystvakten og flere båter i området på kanal 16 på VHFen. Ettersom skadene på «Nova Vida» ikke var kristiske måtte vi vente halvannen time på hjelp. I mellomtiden krysset vi fingrene for at flokken ikke ville komme tilbake mens vi så på løsninger for å reparere styringen. Vi monterte nødroret, men det lot seg ikke rikke. Til slutt fikk Morten lirket nok på nødroret til å kunne bruke det til å styre de ti nautiske milene tilbake til Cascais. Samtidig kom det en rib fra kystvakten som skulle taue oss, men endte opp med å kjøre ved siden av oss som standby. Inne i marinaen strammet vi opp roret så det var rett og brukte trusterne til å manøvrere. Nå skal «Nova Vida» løftes på land og repareres de neste ukene før turen kan fortsette og Morten med mannskap kan krysse Atlanterhavet. Han vant ARCen 2019 og skal etter planen fortsatt delta på jubileumsturen nå i november. 

SØROVER: «Fatuhiva» er en godt utstyrt Hero 114 bygget i 1985.

Snart reparert

Vår egen båt Hero 114 «Fatuhiva» er forhåpentligvis snart ferdig og klar for å sjøsettes igjen i Tyskland. Videre planlegger vi å seile fra Cuxhaven til den engelske kanal og krysse Biscaya fra Falsmouth syd i England til La Coruña. Etter opplevelsen med spekkhoggerne vil vi unngå den spanske og portugisiske kysten så godt det lar seg gjøre. Vi skal derfor sannsynligvis seile ut fra Nordspania til Madeira før vi drar til Kanariøyene.