Enda flatere storseil

Bruk bomuthal og cunningham for å ha mer kontroll i mye vind.

Publisert Sist oppdatert

NYTTIGE UTTRYKK

Fall: Tauet du bruker for å heise seilet

Skjøte: Tauet du bruker for å stramme inn, og slakke ut på seilene.

Tvist: Seilets form kan vri seg fra topp til bunn

Lus: Tråder i seilet som viser vindstrømmen rundt seilet.

Trim: Justering av seilets form etter vindvinkel og styrke

Bus: Seilets buete flyvingeform

Storseil: Det store seilet som heises på masten

Forseil: Seilet foran masten som er fokk (liten) eller genua (stor)

Akterstag: Wire eller tau fra masten ned til hekken, ofte justerbart

Forstag: Wire fra baugen og opp i masten, ikke justerbart

Brøkdelsrigg: En mast hvor forstaget ikke går hele veien opp på masten

Mastheadrigg: En mast hvor forstaget går helt opp til mastetoppen

Løygang: Skinne på tvers av båten som storseilskjøtet er festet i

Kick: Tau mellom bom og mast

Bomuthall: Tau til å dra storseilet bakover på bommen

Vinsj: En trommel som brukes for å stramme tau.

Windex: En vindpil i toppen av masten

Akterlik: Seilets kant bak. Seilet har også forlik og underlik

Genuaskinne: Justering av vinklen til skjøtet til forseilet

Innhall/uthall: Justering av skjøtevinklen på forseilet tvers av båten

Reveline: Tau som brukes for å redusere storseilets størrelse

Cunningham: Tau ned på storseilets fremre hjørne, et nedhall

Liksnor: En tynn line i seilets akterlik

Lo: Delen som er mot vinden

Le: Delen som er fra vinden

Løsfotet: Et storseil hvor underliket ikke er festet til bommen

Dyneema: Sterkt og dyrt materiale som ikke strekker seg

Polyester: Billig materiale som blir lengre ved belastning

Strekkfast: Generelt uttrykk om materiale som ikke strekker seg ved belastning

Moderne båter har løs fot i storseilet mot bommen. Har du en slik løsning må seilet festes ned mot bommen bak. Dette gjøres med et borrelåsbånd eller en sjakkel mot en skinne i bommen. 

Mange glemmer bomuthal. Bare noen centimeter kan gjøre en stor forskjell. I X-362 ligger utvekslingen inne i bommen, så utfall kan justeres med hånd. På andre båter må en vinsj brukes.

Bomuthal justerer storseilets bus. På kryss i kraftig vind skal det strammes så mye som mulig. I lett vind skal det slakkes for å få mer krefter. Bomuthal og fall kan strammes sammen. Men det er vanskelig å stramme fallet med trykk i storseilet. I stedet for å heise det i fallet er det mulig å stramme forliket av storseilet med en cunningham, et nedhal. Dette gjør seilet flatere og flytter busen frem i seilet. 

BOMUTHALL: Ved å dra seilet bakover på bommen blir seilet flatere. Husk også å fest seilets hjørne ned mot bommen.
CUNNINGHAM: Dette er et tau som drar stosreilet ned i forliket. Det flytter seilets bu frem, og gjør det flatere.
FLATT: På kryss i mye vind skal storseilet være flatt. Forunet fall og akterstag må du også tra i bomuthall, og cunningham, om du har.

Serie på 10 artikler

Vi har laget en trimguide for dummies, med ti filmer. Etter å ha sett alle, så vil du bedre forstå hva du kan gjøre med alle disse tauene for å få en tryggere og mer komfortabel seilas. Dette er andre del av en serie på 10. Trimming av seil handler ikke bare om å seile fortere, men også å skape balanse i båten, og få mer kontroll. 

Filmene er tatt om bord i en 25 år gammel, 36 fots X-Yachts 362. X-yachts er kjent for bra dekksutstyr, men formålet med å trimme seil er likt på alle båter. Her er det bare litt lettere å trimme fra cockpit med mindre kraft.

Artikler i serien

1: Hvorfor trimme seilene:

2: Fallet - Mer enn til å heise seilet

3: Skjøtet: Båtens gasspedal, feil som ofte blir gjort, og hvordan du justere seilte best mulig til vindretningen.

4: Vinsjen: Kløner du med vinsjen, må du drikke alene. Hvordan du bruke en vinsj vil avsløre din erfaring. Vi gir tips.

5: Aketerstag: Wirene fra mastetoppen til hekken er regattaseilerens hemmelighet, men å justere staget gir også en mer behaglig seilas. 

6: Forseilstrim: Fokk eller genua kan trimmes på flere måter enn med skjøtet. Vi anbefaler et uthall.

7: Storseilbommens vinkel: Løygang justere bommen horisontalt og kicken justerer den vertikal. Vi forklarer hvordan dette blir brukt.

8: Flatere storseil: I mye vind er det en god ide å stramme på bomuthall. Noen båter har også Cunningham. Med dette kan du skape et flatt storseil som tåler mye vind. 

9: Ta ett rev: Vi viser deg hvordan du revet storseilet, og anbefaler deg å trene på dette i moderat vind 

10: Akterliksnora: I seil er det sydd inn en liten snor i akterliket. Vi viser hvordan den brukes.