Regattaseilingens ytterpunkter

Denne helgen har foilere og konvensjonelle kjølbåter slåss om oppmerksomheten.

Publisert Sist oppdatert

Mens America's Cup lagene sloss om posisjonene i Jeddah gikk finalene i Star Sailors League Gold Cup fra Gran Canaria. To ytterpunkter som på den ene siden viser seiling på det høyeste teknologiske nivå, med båter der alle funksjoner styres med trykknapper og batteridrift, mens foiler driver båtene i mer enn 30 knops fart, og mannskapet på fire er stasjonære i sine posisjoner med to sett rormann og mannskaper, ett på styrbord og ett på babord side. Vi snakker selvsagt om AC40 båtene som de seks America's Cup lagene har seilt i den andre av to preliminære seilaser som fører frem til Louis Vuitton Cup der utfordrerne til Cup holder Emirates Team New Zealand skal velges høsten 2024. Frem til da vil lagene ikke møte hverandre.

På den andre siden har vi vært vitne til den vellykte Star Sail Sailors Lague der rundt 60 landslag møtte hverandre i det som skal være svaret på fotballens verdenscup. Lagene har i puljer på fire vært gjennom en serie runder og der de fire beste lagene møttes i én finaleseilas der vinneren fikk med seg selve cupen. Denne foregikk i en klassisk, men temmelig avansert kjølbåt, en modifisert RC44 som er eid av arrangøren, en rik sveitser som mener konseptet vil løfte seilsporten til et større publikum.

Det America's Cup og SSL Gold Cup har felles er et gjennomført profesjonelt opplegg der seilasene filmes direkte fra start til mål, og gode kommentatorer, flotte bilder og grafikk trekker publikum dypt inn i seilingens finesser. Begge er vel verdt å følge, også for mindre seilsportskyndige. 

KJØLBÅT: Star Sailors League Gold Cup fra Gran Canaria.
KJØLBÅT: Star Sailors League Gold Cup fra Gran Canaria.
FOILER: Emirates Team New Zealand i AC40.
FOILER: Emirates Team New Zealand i AC40.

Forsmak på America's Cup

America's Cup lagene med forsvarerne Emirates Team New Zealand i spissen,  Challenger of Record INEOS Britannia og utfordrerne Alinghi Red Bull Racing, NYYC American Magic, Luna Rossa Prada Pirelli  Orient Express Racing Team hadde satt hverandre i stevne, første i en serie round robin seilaser for alle, der de to beste lagene møttes i én finaleseilas. NYYC American Magic som hadde vunnet den første regattaen i Barcelona var forventet å gjøre deg bra igjen i Jeddah, men en rekordserie av tjuvstarter gjorde at selv ikke legandariske Tom Slingsby og Paul Goodison kunne redde skinnet. Laget endte på en overraskende svak 4. plass, foran INEOS Britannia og franske Orient Express Racing Team som også overrasket negativt etter god seiling i Barcelona.

Kampen om finaleplassene stor derfor mellom Emirates Team New Zealand, Luna Rossa Prada Pirelli og sveitsiske Alinghi Red Bull Racing. To unge italienere, OL mester i Nacra17 Ruggero Tita og Marco Gradoni, en tidligere optimistjolleseiler hadde satt Jimmy Spithill og Fransesco Bruni på land og overbeviste stort. De tok Italia til finalen mot Emirates Team New Zealand der de hang på Pete Burling og Nathan Outteridge som en klegg helt til de etter siste merkerunding satte nesa ettertrykkelig i vannet. Til da hadde det unge italienske laget impoinert stort og blir sikkert å regne med når det virkelig gjelder,

BEST: Blair Tuke, Nathan Outteridge, Peter Burling, og Andy Maloney var om bord på vinnerlaget.
BEST: Blair Tuke, Nathan Outteridge, Peter Burling, og Andy Maloney var om bord på vinnerlaget.
Ungarns vinnerlag
Ungarns vinnerlag

Ungarn vinnere i SSL Gold Cup

Etter flere uker med kvalifiseringsseilaser var fire lag klare for den store finalen søndag, Norge var seedet til 1/8 finalen der laget med Anders Pedersen, vår siste lørdagsgjest, og Eivind Melleby dessverre ble slått ut. De fire lagene som seilte finaler var Nederland, Italia, Spania og Ungarn. Noe overraskende var det sistnevnte som tok seieren etter å ha ledet det meste av løpet, Italia kom på 2. plass foran Nederland og Spania. Regattaen samlet et stort antall seilere på høyt nivå og vil trolig, dersom eieren fortsetter å legge penger i konseptet inntil man kan oppnå en mer bærekraftig finansiering, bli en toneangivende serie for rene landslag. Seilerne var i hvert fall begeistret over konsept og format.