WITCHIE: Med minitonneren «Witchie» ble Christen With, Audun Goksøyr og Erik Otterstad verdensmestre i 1986. Båten er tegnet av Eivind Amble, og trioen hadde bygd den selv.
WITCHIE: Med minitonneren «Witchie» ble Christen With, Audun Goksøyr og Erik Otterstad verdensmestre i 1986. Båten er tegnet av Eivind Amble, og trioen hadde bygd den selv.
SELVBYGGING: Å bygge båten sin selv var slett ikke uvanlig på 1980-tallet. Her er det minitonneren «Touch Wood» som er under bygging med konstruktør Kullmann til høyre.
SELVBYGGING: Å bygge båten sin selv var slett ikke uvanlig på 1980-tallet. Her er det minitonneren «Touch Wood» som er under bygging med konstruktør Kullmann til høyre.
KREATIVT: Selvbyggertiden i norsk seilsport bød på enormt med kreativitet, og den var mange ideer som skulle settes ut i livet og prøves. Dette er «Touch Wood».
KREATIVT: Selvbyggertiden i norsk seilsport bød på enormt med kreativitet, og den var mange ideer som skulle settes ut i livet og prøves. Dette er «Touch Wood».
WET DREAM: «Wet Dream» var Kullmann & Mowinckels første minitonner. Den ble godt kjent, ikke minst på grunn av navnet.
WET DREAM: «Wet Dream» var Kullmann & Mowinckels første minitonner. Den ble godt kjent, ikke minst på grunn av navnet.
TOUCH WOOD: «Touch Wood» var den tredje minitonneren fra Kullmann & Mowinckel, og man aner en viss utvikling fra «Wet Dream».
TOUCH WOOD: «Touch Wood» var den tredje minitonneren fra Kullmann & Mowinckel, og man aner en viss utvikling fra «Wet Dream».
GLADE: En svært fornøyd trio som er blitt verdensmestre. Fra venstre Erik Otterstad, Audun Goksøyr og Christen With.
GLADE: En svært fornøyd trio som er blitt verdensmestre. Fra venstre Erik Otterstad, Audun Goksøyr og Christen With.
TO GANGER KULLMANN: «Touch Wood» runder foran «Norwegian Wood» som er på vei ned mot lensemerket.
TO GANGER KULLMANN: «Touch Wood» runder foran «Norwegian Wood» som er på vei ned mot lensemerket.
TO ULIKE: «Witche» og «Touch Wood» på land. Ved nærmere øyesyn ser man to temmelig ulike båter.
TO ULIKE: «Witche» og «Touch Wood» på land. Ved nærmere øyesyn ser man to temmelig ulike båter.
SAA VIDT: Halvtonneren «Saa Vidt» er en av de spenstigste regattabåtene som er blitt bygd i Norge. Den ble støpt i formen til halvtonneren «Norwegian Steam», kappet i to og forkortet med en halvmeter på midten, før den ble satt sammen igjen og ...
SAA VIDT: Halvtonneren «Saa Vidt» er en av de spenstigste regattabåtene som er blitt bygd i Norge. Den ble støpt i formen til halvtonneren «Norwegian Steam», kappet i to og forkortet med en halvmeter på midten, før den ble satt sammen igjen og ...

Tredobbelt jubileum

For 30 år siden var Birger Kullmann og Christen With sentrale i å få frem minitonnere i internasjonal toppklasse. Det var et innovativt prosjekt som har fått store ringvirkninger. I år runder begge to 60 år.

Publisert Sist oppdatert

Jubilantene Christen With og Birger Kullmann var svært delaktige i en innovativ gullalder i norsk seilsportshistorie.

Miljøet i de minste tonnklassene i IOR-systemet sto sterkt i Norge på begynnelsen av 1980-tallet, og det spredte seg videre til den større halvtonn-klassen, som skulle ha VM på Hankø i 1983. Der tok kronprins Harald 4. plass med «Fram VIII», konstruert av Eivind Amble, og resultatet og oppmerksomheten ga ytterligere selvtillit i det norske miljøet: Norske konstruktører lå ikke lenger bak de franske, som var toneangivende på denne tiden. 30 båter deltok i de norske uttagningsseilasene før halvtonn-VM, flere av dem var bygd i Norge etter norsk design. Men allerede før den tid var det bygd og konstruert flere minitonnere i Norge.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER