Kommentar

DRAMATISK: Skjermbilde fra videoen på friflyt.no som viser hendelsen under arrangementet ved Drøbak.

– En slik ulykke ville ikke skjedd på landjorda

Ferge overkjørte brettseiler i konkurranse, og ingen vet hvem som er skyldig. Det er problemet.

Publisert Sist oppdatert

– Under søndagens foil-Norgescup i Drøbak kolliderte en av brettseilerne med hurtigbåten “Baronen”, som går mellom Filtvet, Drøbak og Aker Brygge. Det er foreløpig ikke nøyaktig klart hva som har skjedd, men den skadde brettseileren (wingfoileren) ble plukket opp av en følgebåt, og skal ikke være alvorlig skadet. Brettseileren tilhører ikke KNS. Konkurransen ble stoppet og det blir ikke mer seiling, skriver KNS på sin nettside. KNS var medarrangør med Drøbaksund Seilforening. Hendelsen vekker nasjonal oppmerksomhet, og blir også omtalt på VG.

Om en rutebuss hadde kjørt inn i en løper under Oslo Marathon

TRACKING: Fergens spor på Marine Traffic. Den senket farten etter hendelsen.

Hvem har gjort feil?

VGs reporter, Karin Muri, ble vitne til hendelsen. Rutebåten kom nordover mens fjorden var full av brettseilere. Den kjørte gjennom feltet med høy fart og traff en av utøverne. Dette forteller også andre vitner til VG. Etter at båten kolliderte med en av utøverne, slakket den ned farten uten å stoppe. En følgebåt kom til stedet og plukket opp utøveren, står det på VG. Her står det også at operasjonsleder ved Øst politidistrikt Finn Håvard Aas ikke kan si hvem som har skyld.

Fri Flyt har en video av hendelsen. Fri Flyts Christian Nerdrum var bare noen få meter unna da det smalt, og uttaler at hendelsen er noe av det verste han har sett.

Problemet er vel at både brettseileren og føreren av fergen hadde tro på at de hadde retten på sin side.

På landjorda

SEILmagasinet mener at en slik ulykke ikke kunne skjedd på landjorda, for der er reglene klarere. Om en rutebuss hadde kjørt inn i en løper under Oslo Marathon, selv om han løp midt i ruta der han vanligvis kjørte, så ville skylda klart ligget hos sjåføren av bussen.

I Norge skal fritidsbåter holde unna for nyttetrafikk. Det kan skape spørsmål, er et cruiseskip full av tyske turister et nyttefartøy?

Norgescup-arrangementet var varslet kommunen. Også fergeselskapet skal ha blitt varslet ifølge Facebook-kommentar, men var det nok? Hendelsen skjedde ved Torkildstranda syd for Drøbak som kanskje er landets mest populære windsurfingssted. Hvem hadde hatt skylden om det ikke var mesterskap?

Problemet er vel at både brettseileren og føreren av fergen hadde tro på at de hadde retten på sin side. Ingen av dem ønsker å gjøre skade. Føreren av ferga forstod ikke brettseilerens høye fart, og antok nok han ville passere foran, mens brettseileren var fokusert på fart. Han var i den tro at regattabanen var et trygt sted, akkurat som en løper i Oslo Marathon ville følt langs en trafikkert vei.

Sjøfartsdirektoratet har notert mange nesten-ulykker de siste årene. Dette er et sikkerhetsproblem vi må ta på alvår. Vi minner om at i Sjøveisreglenes regel 6 heter det: "Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold".

.