Søk i arkivet

PASSATEN: Macif er forbi Kapp Verde på under fire døgn seilas fra Den Engelske Kanal.
PASSATEN: Macif er forbi Kapp Verde på under fire døgn seilas fra Den Engelske Kanal.

Gabart gjennom Stillebeltet i løpet av døgnet

Francois Gabart holder høy fart, tross utfordringer med byger. 

DYKTIG: Francois Gabart klarer
å utnytte «Macif» maksimalt.

DYKTIG: Francois Gabart klarer å utnytte «Macif» maksimalt.

Franskmannen som nå forsøker å sette ny rekord rundt jorda alene er nå i en utfordrende periode. Frem til nå har han seilt etter et værvindu med gunstige forhold. Nå må han gjøre det beste ut av hva han får av muligheter. 

Foran skjemaet

Thomas Coville seilte ekstremt fort ned til Sør Atlanterhavet, men måtte der finne en stor bue, før kursen kunne settes østover. Høytrykket som vanligvis ligger over ST Helena, lå lengre syd og vest. Det gjorde at en opparbeidet ledelse falt fra 1200 til 770 nm i forhold til Joyons rekord fra 2008. 

Gabart ligger foran Covilles ekstremt raske start, ca 100 nm, men lå på mandag 270 nm foran. Gabart seiler raskere, men har ikke klart å holde en like direkte rute. Gabart har i løpet av de fire første døgnene seil 2 624 nm, 500 nm lengre enn direkte rute. 

Om Gabart klarer overgangen like bra som Joyon i 2008, har han muligheter til  få ett døgs ledelse på Coville når han kommer til Sørishavet. 

Lite søvn

I går var Gabart plaget av byger, og måtte seile slalom rundt dem for å ikke stoppe opp. Han er også i et område hvor det kan være fiskebåter uten AIS. Siste døgnet har han klart å få sovet i nesten fem timer, i korte intervaller. 

Ekstreme hastigheter

På tirsdag hadde Gabart holdt en snittfart på 29,7 knop fra start. Toppfarten på 38,7 knop ble satt første dag. De siste døgnene har det stor sett gått litt roligere med 611 nm utseilt distanse. 

Coville passerte stillebeltet i det han hadde seilt fem døgn. Det fjerde døgnet seilte han 617 nm, mens det femte 480 nm. 

Ut fra værkartet ser det ut som at Gabart også vil passere stillebeltet uten å bremse.

ULTIME: Trimaranen
«Macif» er bygget for å seile rundt jorda
på rekordtid.

ULTIME: Trimaranen «Macif» er bygget for å seile rundt jorda på rekordtid.

Macif er rask

Så langt er det ingen tvil om at «Macif» er raskere enn «Sodebo» som holder rekorden. Det kan være at også Gabart er flinkere til å utnytte trimaranen maksimalt. 

I kjølevannet av Macif, ca to døgn bak, ligger «Sodebo» og «Gitana17», en splitter nye Ultim trimaran, og seiler Transat Jacques Vabre, og skal nesten samme rute, men målgang i Brasil. 

Den radikale «Gitana17» har en ledesle på kun 50 nm på «Sodebo» som er mye eldre. Ingen av båtene har hatt slike hastigheter som Gabart, tross for at de er to mann om bord. 

Om Gabart skal følge rekordskjemaet til Voville, så må han passere Cape Town etter 14 dager. Vi tipper han klarer det på 13. 

KURS: Gabart måtte jibbe seg
vestover etter to døgns seiling. Det kostet ham 150 nm av
opparbeidet ledelse.

KURS: Gabart måtte jibbe seg vestover etter to døgns seiling. Det kostet ham 150 nm av opparbeidet ledelse.

 Kommentarer

Francois Gabart og trimaranen Macif

Thomas Coville fullførte jordomseiling 25. desember 2016 etter 49 døgn, 3 timer. 7 minutter og 38 sekunders seilas, over seks døgn raskere enn Francis Joyon rekord fra 2007. 

For at Francois Gabart skal slå rekorden til Coville, må han være tilbake 22. desember.

Det er første rekordforsøket til Francois Gabart med flerskrogsbåter, men franskmannen satte ny verdensrekord rundt jorda når han vant Vendee Globe i 2012-2013 med 78 døgn, 2 timer og 16 minutter. 

Etter Vendee Globe har Gabart jobbet for å sette nye rekord alene rundt jorda, og brukt tiden med å utvikle den optimale fartøyer for dette. 

«Macif» er resultatet, en 30 meter lang trimaran, sjøsatt i 2015, og optimalisert i vinter. Fartøyet på 14,5 tonn bærer opp til 650 kvm seil. VPLP-konstriksjonen har foiler som kan løfte hele skroget ut av vannet, for å redusere motstanden. 

Trimaranen «Macif» er konstruert for Ultime-klassen. Dette er hva konstruktørene er det ultimate fartøyet for å sette rekorder alene. Større båter vil bli for tunge å håndtere. 

Francois Gabart har vunnet det meste av regattaer med sin «Macif» Ultime, men to nyere båter er sjøsatt, og kan være enda raskere.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen