Søk i arkivet

Nå blir det tøft for Francois Gabart

Kraftige værsystem skaper utfordringer for rekordforsøket.

BREMSER: Gabart lar stormen passere,
og seiler heller i kjølevannet av den.

BREMSER: Gabart lar stormen passere, og seiler heller i kjølevannet av den.

Franskmannen er over halvveis og er inne i Stillehavet. Etter en trøblete start i Det Indiske hav har det gått fort, men det har kostet. For å seile på gunstige vindvinkler med riktig vindstyrke har det blitt store omveier. Det har gjort at ledelsen Gabart har hatt over Coville ikke har økt særlig, tross høy fart.

Kontakt med isfjell

I går var Gabart helt på 64° syd, og kom i kontakt med isfjell. Det er greit med dem han kan se visuelt, eller på radar. Verre er de små isbitene som er usynlige, men kan gjøre store skader på en trimaran som seiler 30-40 knop.

Nå er franskmannen på vei nordover, og kommet seg opp på 55° syd.

Økt vind

Vinden er nå lang kraftigere enn ønskelig, og den vil øke. Vindvinklen er heller ikke gunstig. Vinden kommer fra vest-sydvest, akkurat rett i rumpa på kursen han ønsker å holde. Best kurs ville vært å jibbet, og seilt øst-sydøst, men da ville han havne i enda mer vind, med fare for isfjell.

Gabart har det siste døgnet holdt en snittfart på hele 36,9 knop, men seiler nå kun 25 knop, med en hastighet på bare 15 knop mot målet.

Sannsynligvis seiler han alt med klossrevet seil, klar for vinden som vil øke.

STILLEHAVET: Gabart opplever ville
forhold i Stillehavet, for mye vind.

STILLEHAVET: Gabart opplever ville forhold i Stillehavet, for mye vind.

Kapp Horn neste

Gabart vil sannsynligvis runde Kapp Horn til helgen. Prognosene frem i tid viser kraftige vinder i Sørishavet. En skikkelig utfordring for rekordforsøket. Gabart får ingen ting gratis.

– Det går fort med et kraftig lavtrykk bak. Jeg prøver å flykte foran dette, men lar stormen passere, og legger meg heller bak i kjølvannet, står det i siste posten til Gabart på Facebook, publisert tirsdag morgen.

En av Gabarts styrker er at han er en handyman. Nå har han tettet en kabelinngang for GPS-antenne, mens han for noen dager siden måtte fikse trommelen til rullesystemet til Jibb 2. Her brukte han en plate av karbon, og skar til reservedeler.

Gabart har seilt i 23 døgn,. Han ligger 770 nm, eller ett døgn og 12 timer før rekorden til Coville, satt for ett år siden.

Han har seilt 15 000 nm, og har 10 545 nm igjen.

 

 Kommentarer

Francois Gabart og trimaranen Macif

Thomas Coville fullførte jordomseiling 25. desember 2016 etter 49 døgn, 3 timer. 7 minutter og 38 sekunders seilas, over seks døgn raskere enn Francis Joyon rekord fra 2007. 

For at Francois Gabart skal slå rekorden til Coville, må han være tilbake 22. desember.

Det er første rekordforsøket til Francois Gabart med flerskrogsbåter, men franskmannen satte ny verdensrekord rundt jorda når han vant Vendee Globe i 2012-2013 med 78 døgn, 2 timer og 16 minutter. 

Etter Vendee Globe har Gabart jobbet for å sette nye rekord alene rundt jorda, og brukt tiden med å utvikle den optimale fartøyer for dette. 

«Macif» er resultatet, en 30 meter lang trimaran, sjøsatt i 2015, og optimalisert i vinter. Fartøyet på 14,5 tonn bærer opp til 650 kvm seil. VPLP-konstriksjonen har foiler som kan løfte hele skroget ut av vannet, for å redusere motstanden. 

Trimaranen «Macif» er konstruert for Ultime-klassen. Dette er hva konstruktørene er det ultimate fartøyet for å sette rekorder alene. Større båter vil bli for tunge å håndtere. 

Francois Gabart har vunnet det meste av regattaer med sin «Macif» Ultime, men to nyere båter er sjøsatt, og kan være enda raskere.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen