Søk i arkivet

VOLUM: Marc Lomard tegner båter med mye oppdrift i baugen. Lift 40 er maksimalt av hva som er lov i klassereglen. Båten er som et seilbrett.
VOLUM: Marc Lomard tegner båter med mye oppdrift i baugen. Lift 40 er maksimalt av hva som er lov i klassereglen. Båten er som et seilbrett. Foto:
LIFT40: Veedol-AIC i Loriant i september før båten fikk dekor.
LIFT40: Veedol-AIC i Loriant i september før båten fikk dekor. Foto:
LIFT40: Veedol-AIC i Loriant i september før båten fikk dekor.
LIFT40: Veedol-AIC i Loriant i september før båten fikk dekor. Foto:
LIFT40: Veedol-AIC i Loriant i september før båten fikk dekor.
LIFT40: Veedol-AIC i Loriant i september før båten fikk dekor. Foto:

Vant Route du Rhum med raskere båt

Tross en røff start, så ble rekorden til Guadeloupe barbert med over 12 timer.

ALLSIDIG: Yoann Richomme har gjort
det sterkt i Figaro-klassen. Han er utdannet
båtkonstruktør, og jobbet med utviklingen av Figaro 3.
Målet er å seile Vendee Globe 2020. Sjansene
øker etter seier i Route du Rhum.

ALLSIDIG: Yoann Richomme har gjort det sterkt i Figaro-klassen. Han er utdannet båtkonstruktør, og jobbet med utviklingen av Figaro 3. Målet er å seile Vendee Globe 2020. Sjansene øker etter seier i Route du Rhum.

Yoann Richomme tok ledelesen alt andre døgn, og holdt den helt inn til mål. 34 åringen fra Lorient seiler en Lift 40, en av klassens mest radikale båter, men det skal mer til enn bare en god båt. Søsternåten «Carac» ligger ann til å bli båt 19. i mål, og er over 1000 nm bak. Richomme vant den klart største klassen med 53 båter på linja.

LES: «Solo2» e en av favorittene i Route du Rhum. 

Perfekt race

Yoann Richomme gjorde alt etter læreboka, helt fra starten av byggingen av båten. I starten seilte han konservativt, med en mer direkte kurs. Så gikk han mer vest og fikk en bedre vindvinkel. Når båten kom inn i passatvinden fikk lederen glede av båtens fartsegenskaper og holdt til tider 1-2 knop høyere fart enn sine nærmeste konkurrenter.

Trackingen viser også at han kunne seile med rommere kurs, og kortere distanse enn konkurrentene som måtte skjære mer for å holde båten i plan.

Det er enorme forskjeller. Bakerste båt er ikke en ggang halvei, og har 2656 nm igjen, men så har bakre feltet også søkt nødhavn etter start, og var der i over en uke. 

Svenske Mikael Ryking trengte ikke å søke nødhavn, men tatt det forsiktig. Han ligger på 22. plass og har 1280 nm igjen til mål. 

ROMMERE: Vinnerbåten kunne
seile lavere og mer direkte med samme fart. Det blir det mil av.

ROMMERE: Vinnerbåten kunne seile lavere og mer direkte med samme fart. Det blir det mil av.

Ny rekord

Class 40 var med i Route Du Rhum for første gang i 2006, siden den gang er det satt ny rekord hver gang. I 2006 brukte vinneren 18 dager og 10 timer på racet. Vinneren i år brukte 16 døgn, tre timer and 22 minutter, 15 timer raskere enn Alex Pella  som vant i 2014.

Når Richomme  gikk i mål hadde han bare 10 IMOCA foran seg, og fem som fremdeles seiler. Finske Ari Pekka Huusela hadde da over 500 nm igjen.  

Phil Sharp, som vant i 2006 kom i mål som båt nummer tre, ti timer bak vinnerbåten. Sharp seiler en Mach40 fra 2013 som viser at det er mulig å seile fort med litt eldre båter også. Sharp ble forbiseilt like før mål av Aymeric Chapellier, som også seiler en Mach40, men i en modernisert utgave, bygget i 2017. 

Christophe De Pavant, som seiler med «Solo2» i nye farger ligger an til å bli nummer fem i mål.

SLÅTT: Phil Sharp vant i 2006,
og tok brosje i år med sin Sam Manuard-design fra 2013.

SLÅTT: Phil Sharp vant i 2006, og tok brosje i år med sin Sam Manuard-design fra 2013.

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen