Torbjørn Johansson der han trives best- på sjøen.
Torbjørn Johansson under "Båter i sjøen" 2012.

Skandinavias Mr. Delphia jubilerer

Først når han runder 75 år vil Delphia-agenten Torbjørn Johansson redusere arbeidsmengden. –  Da blir det fra 130 til 100 prosent, bedyrer den serviceinnstilte agenten som fyller 70 i år.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Torbjørn Johansson under "Båter i sjøen" 2012. Fotos: Linn Krogh Hansen.

For de fleste betyr det å runde 70 år at man kan nyte en etterlengtet pensjonisttilværelse med venner og familie, og bruke tiden på ferie og fritid. Den skandinaviske agenten for Delphia-båtene, Torbjörn Johansson, ser imidlertid ingen grunn til å slutte i jobben. Faktisk har han ingen planer om å redusere sin 130-140 prosent arbeidsmengde før tidligst om fem år. Og da kun til det andre vil omtale som en normal 100-prosent stilling. For den blide svensken er jobben med de polske båtene blitt en livsstil, ikke bare en jobb. Han elsker jobben sin til de grader at han synes det er helt ok at kundene ringer døgnet rundt.

– Seilere er trivelige folk, de er kompisene mine. Og da kan de ringe når de vil. Jeg har jo sluttet å vokse, så jeg trenger ikke mer enn 5-6 timers søvn, ler han. Å stå opp i 04-tiden om morgenen for å jobbe er ikke uvanlig for 70-åringen. Noen av kundene er erfarne seilere, mens andre er nybegynnere. Alle er like viktige for Johansson. Og spørsmålene er mange og varierte.

– Det vanligste spørsmålet jeg får fra kunder er hvorfor båten krenger så mye, smiler han.

Multihåndverker

Men han har ikke alltid jobbet med båter. Johanssons CV er imponerende: Mannen, som opprinnelig er fra Helsingborg, har lang erfaring som sykkelmekaniker, flymekaniker fra flyvåpenet, som butikkinnreder, bygningsarbeider og som direktør i den svenske  Helsekostsentralen. Sistnevnte drev han i 15 år. Så gikk han lei. Det var da, for om lag 15 år siden, at idéen om å starte med båter og båtrenovasjon dukket opp.

Utdannelsen han fikk gjennom det svenske flyvåpenet beskriver Johansson som den beste håndtverkerutdanning man kan få.

– Her lærtejeg å snekre, sveise, lage modellfly….ja, jeg lærte masse ting som jeg har hatt nytte av hele livet, oppsummerer Johansson. Han fikser og lager det meste hjemme, der han blant annet har sveiseutstyr, snekkeri og  båthall.

Det første møtet…

Mens mange agenter begynner å seile som følge av at de har agnetur på båtmerket, begynte Johansson i motsatt ende. Med tre døtre som stadig vokste ble familiens Allegro 33 etter hvert i minste laget, og behovet for en større båt meldte seg. Det første trebarnsfaren gjorde var å gå til Allegro-konstruktøren og be han lage skroget til en ny 40-foter. Resten ville han gjøre selv.  Desverre endte prosjektet med et stort tap, uten at prosjektet noen gang ble realisert. Plan B var da å finne en båt på ferdigmarkedet.

– Jeg var ute med familien for å titte på flere båter, men merket at barnebarnet mitt begynte å gå lei. Siden jeg ville forte meg gikk jeg til den første båten, en Delphia 40. Den fremsto som en hyggelig båt til en god pris, forklarer 70-årsjubilenten. Og fortsetter:

– Det var dette med førsteinntrykket vet du. Når du treffer en vakker jente er det de første minuttene som avgjør om du vil treffe henne igjen! Sånn er det også med båter, og i dette tilfellet var svaret et klart JA, utdyper Delphia-mannen med et stort smil. Han understreker hvor viktig det er å følge sine instinkter i alle sammenhenger her i livet.

– Så får man bli kjent og se hva «sjelen bringer med seg» som det heter. Er det ikke det du håper får man heller skille seg, sånn er det med båter også, gjentar han.

Kjemien mellom båt og eier skal aldri undervurderes, ifølge Johansson. Dette er noe han alltid har i bakholdet når han skal selge båter eller presentere båter overfor potensielle kunder. Den samme båten kan ikke selges til alle. Båten må stemme med personen.

Kvalitet viktig i charterbåter

Den norske Delphia-agenten og charterselskapet Boreal Yachting holder til Tromsø, mens Pollen Maritime har tatt over i Sør-Norge.Grunnen til at valget falt på Boreal Yachting som norsk Delphia-agent er ifølge Johansson deres vektlegging av service og kvalitet. Han trekker frem viktigheten av å forsøke å gjøre båtene litt bedre enn det som er standard på utleiebåter.

Johansson er med i hele prosessen; fra planlegging og tilpassing av båtene, til levering og rigging. Den siste båten han var med og overrakte var 47-foteren « Arctic Ice» til Boreal Yachting i Tromsø, som ble levert i Narvik i februar. Johansson fraktet Targabøylen, som  ble laget og designet i Göteborg, så transportert på taket av bilen hans hele veien oppover. Plywooden  var han heller ikke fornøyd med, og satte derfor inn en mye tykkere enn det som var standard på båten.

– Mange verft ønsker å spare, med det går utover kvaliteten. Husk at disse båtene er i drift i 20 uker i arktiske forhold. En utleiebåt bør derfor tvert om ha litt mer kvalitet enn en privatbåt, understreker han, og fortsetter:

– Jeg er båtmann, ikke politiker, så jeg sier rett ut hva jeg mener, flirer han.

Torbjørn Johansson er dessuten generelt skeptisk til båter som er eldre enn 5-6 år.

– Det finnes så klart unntak, men som regel koster det mye å vedlikeholde disse. Mer enn man tror, fastslår han.

Gir blaffen i konkurrentene

– Problemet er at jeg er så «jævlig nyfiken», og hele tiden må se hvordan andre gjør ting, ler multihåndverkeren.  Han elsker å fikse ting og synes det er herlig å kunne løse problemer. Samtidig  trekker han frem viktigheten av å ha tilstrekkelig med verktøy om bord, slik at man kan fikse enkle ting som toalett, beslag og trykknapper på dører og  selv. Når en båt kommer inn lørdag morgen og skal overleveres til ny utleier samme ettermiddag har man ingen tid å miste, og feilen bør kunne rettes på stedet.

­

Johansson trekker frem to ting som må til får å utvikle noe nytt eller kunne konkurrere på markedet. Det ene er selve utviklingen av firmaet eller produktet, og det andre er å møte konkurrentene.

– Selv er jeg best på det første, og gir egentlig blaffen i hva konkurrentene gjør. Men hvis jeg klarer å stresse dem litt, blir de kanskje bekymret for hva jeg vil utvikle neste dag, ler han.

Trangen til å finne enn bedre løsning enn de eksisterende er drivkraften bak mye av svenskens engasjement, enten det dreier seg om beslag, treverk, eller  madrasser til køyene. Johanssons svakeste punkt er etter eget utsagn elektronikk. ­ Han vet godt hvordan eletronikken fungerer, men selve leveransen og installeringen overlates til fagfolk. På spørsmål om hvordan han vil beskrive Delphia-båtenes utvikling så langt og videre potensial sier han;

  Båtene er i løpet av åtte års utvikling blitt gradvis bedre. Men de kan fortsatt bli enda bedre, mener han, og berømmer polakkene for å være dyktige, hyggelige og gode å kommunisere med.