Stadig flere båter får elektronikk fra Navico.
Lowrance-plotterne har en geografisk sperre som skal hinder at vi kjøper produktet billig fra USA, men sperren lar seg fjerne av forhandleren, slik at det skal ikke være noe problem for langturseilere å kjøpe slike produkter ute.
Navico-sjefen er stolt av produktene som han mener er markedsledende. Mange var skeptiske til bredbånd-radaren, men stadig fler ser fordelene, mener sjefen.
Leif Ottosson er i Oslo og har tatt seg tid til å snakke med båtjournalister.

En stolt toppsjef

Leif Ottosson leder Navico, som utvikler nye produkter raskere enn konkurrentene. – Det er det nye service-programmet jeg er mest stolt av, forteller sjefen til Seilas. Han er på snarvisitt i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Leif Ottosson er CEO og President for Navico, paraplyorganisasjonen over Simrad, Lowrance og B&G. Fra noen tøffe år på slutten av 2000-tallet er det meste snudd. Navico tar markedsandeler fra konkurrentene, og undertegnet en meget lukrativ avtale med Beneteau, verdens største båtprodusent, i fjor.

Stolt og fornøyd sjef

Leif Ottosson hadde tatt seg tid til å møte norsk båtpresse. Svenske Ottosson kom inn i Navico i 2009 og er svært fornøyd med hva han har fått til.

– Vi har i dag de beste produktene og leder utviklingen i bransjen. Men det er det nye service- og supportopplegget jeg er mest stolt av. Vi har fått mye kritikk, men har lært av våre feil. «Service beyond the standard» er vårt slagord.

24/7

Navico ruller nå ut et imponerende service-opplegg. Teknikere skal være tilgjenglig 24 timer i døgnet. Man skal også få hjelp på søndager. For større installasjoner skal også teknikerne rykke ut til båten, forteller toppsjefen til Seilas.

Rabattinnbytte

I Norge har man 5 års garanti, men også kjøpere av Navico-produkter i utlandet vil få fordeler fem år etter at produktet er kjøpt. Om eierne ønsker å oppgradere produktet vil de få gode rabatter, men da må det gamle leveres inn til Navico.

Billigere i USA

Det er et problem at kunder i Europa kjøper billig båtelektronikk fra USA, hvor prisene er lavere, innrømmer Ottosson. – Vi har lagt inn en geofence-funksjon i plotterne fra Lowrance, slik at om du kjøper en slik på nett fra USA, vil den ikke fungere i Norge. Men vi kan gå inn i programvaren og skru av denne funksjonen. Er du en langturseiler, kan du godt kjøpe en Lowrance-plotter i USA og få glede av den i Europa også, forteller sjefen. – Vi tjener ikke mindre på produktene i USA enn i Europa, men markedet og salgsvolumet er mindre i Europa. Vi har også kostnader ved oversettelse av menyer og manualer. Det gjør at produktene koster mer i Europa, forteller Ottosson.

Fordel for leverandørene

I Norge er det fem års garanti. Denne garantien er det båtleverandøren som gir. Ottosson lover at Navico vil følge opp norske kunders krav i fem år, til tross for at det er båtleverandøren som er ansvarlig for dette. Det er Pronav som tar seg av oppfølgingen av garantiproblemer i Norge, forteller sjefen.

Enklere å kjøpe

Ottosson forteller at Navico har utviklet en egen app for iPad som skal gjøre det enklere for forhandlerne å selge Navico-produkter. Appen hjelper selgeren til å sette sammen et komplett system hvor det klart kommer frem hva man trenger av utstyr. Appen lager automatisk en dokumentasjon over koblingsystemet og priser som også kunden får en kopi av.

Leif Ottosson fortalte om mange spennende planer. Han avslørte også hva som gjorde at de klarte å signere den lukrative avtalene med Beneteau. Følg med på seilas.no