Nelson Marine-kunder stiller dårlig

Nelson Marine-kunder stiller dårlig

I norsk forbrukerlovgivning er retten til å reklamere på et produkt utvidet til å omfatte også det som kalles tidligere salgsledd. Dette vil si at man kan rette reklamasjonen til produsenten hvis selgeren går konkurs. Men denne loven gjelder ikke i Tyskland.

Publisert Sist oppdatert

Seilas har vært i kontakt med Forbrukerrådet Europa. Her får vi opplyst at i alle EU/ EØS-land har forbrukere rett til å rette reklamasjon mot selgeren. I norsk forbrukerlovgivning er denne rettigheten utvidet til å omfatte også det som kalles tidligere salgsledd, for eksempel importør eller produsent. Det er få andre land som har en slik bestemmelse. Når selger går konkurs har forbrukeren dårlig vern fordi forbrukeren da ikke har noe sted å rette reklamasjoner eller andre krav, forklarer Helga Sjølli Grimstad i Forbrukerrådet Europa.

Tysk lov hindrer krav

Grimstad presiserer at denne saken stiller mange kompliserte spørsmål som Forbrukerrådet ikke kan ta  stilling til på stående fot. Men på generelt grunnlag gjelder følgende:

I tysk rett kan forbrukeren kun reklamere mot selgeren, ikke mot tidligere salgsledd. Ut fra tysk rett har derfor forbrukerne som har kjøpt fra en selger ikke mulighet til å rette krav mot produsenten, heller ikke hvis selgeren er konkurs. 

  I dette tilfellet, hvor norsk og tysk forbrukerkjøpsrett "møtes" ved at produktet er solgt under norsk rett, mens produsenten forholder seg til tysk rett, oppstår det såkalte lovvalgsspørsmål om hvilken rett som skal følges. Forbruker Europa antar at den tyske produsenten ikke vil følge norsk rett på området, da produsenten forholder seg til lovverket i sitt hjemland, et lovverk som ikke pålegger produsenten et ansvar i dette tilfellet.

Grimstad forklarer videre at det tlikevel vil være innholdet i garantien kunden fikk ved kjøpet som avgjør hvilke rettigheter kunden har overfor produsenten.

Hvis det står skrevet i garantien at kunden har rettigheter utover det som gjelder forbrukelovgivningen i de gjeldene landene, kan dette medføre at kunden stiller bedre enn først antatt. Kundene som handelt sin båt fra Nelson Marine henvises derfor til å lese godt gjennom sine papirer som fulgte med båtkjøpet.

Garanti versus reklamasjon

For å presiere forskjellen mellom garanti og reklamasjon sier Grimstad ved Forbruker Europa følgende:

Forbrukerens reklamasjonsrett er sikret gjennom forbrukerlovgivningen. Reklamasjonsfristen er den tidsfristen forbrukeren har til å klage på varen eller tjenesten til selgeren. Feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet kan forbrukeren kreve rettet av selger i henhold til kjøpslovgivningen. En reklamasjon er en erklæring om innsigelser vedrørende en kontraktsgjenstand, og gir forbrukeren mulighet til å klage til selgeren ved feil eller mangler på varen eller tjenesten vedkommende har kjøpt.

En garanti er en avtale mellom forbrukeren og selgeren eller produsenten av en vare. Garantien skal gi forbrukeren rettigheter ut over det som følger av landets forbrukerlovgivning. Innholdet av garantien bestemmes av garantivilkårene, så for å finne ut hva som dekkes av garantien må man lese garantivilkårene. Når en produsent eller selger har gitt en garanti er vedkommende juridisk bundet av garantien.

Forbrukerportalen finner du mer informasjon om garanti og reklamasjon.

Forventer opprydning uansett

Det spørsmålet mange Hanse-eieren imidlertid stiller seg er hvorvidt Hanse Yachts AG, uavhenging av hvorvidt de er juridisk bundet til å hjelpe Nelson Marine-kunder eller ikke, vil stille opp og gjør dette. Flere Seilas har snakket med samt kommentarene til artiklene som er publisert rundt saken på seilas.no viser at flere mener Hanse Yachts AG bør gå inn og rydde opp, hvis de ønsker  å berge sin anseelse og troverdighet for det norske markedet i fremtiden.