Mirabella V har verdens høyeste mast som kun er 2,5 meter høyere enn Røkkes.
Sea Cloud ble bygget som privat yacht i 1931, Den er på 360-fot.
EOS er verdens største seilyacht i dag. Den er på hele 308 fot.
«Tiara»er Ed Dubois største båt til nå, men er på kun 178 fot, 39 fot kortere enn Røkkes.

Røkkes gigantiske seilbåt

Kun fem privateide seilbåter i verden er større.

Publisert Sist oppdatert

Seilas avslørte den nye båten på torsdag. I dag har Finansavisen flere detaljer. Båten vil trolig koste 150 millionert. Det spesielle er at den gigantiske yachten kun har en mast. Det gir konstruksjonsmessige utfordringer, men gir båten høyere ytelse under deil.

Ferdig om 14 mnd

I februar 2011 får Kjell Inge Røkke levert sin nye yacht, skriver Finansavisen i dag. De har fått eksklusiv informasjon om den nye båten. Båten blir på 217 fot, eller 66 meter. Båten er tegnet av Ed Dubois. Han slo gjennom på slutten av 70-tallet med raske IOR-båter. Fra midten av 80-tallet har han utviklet større seilbåter og noen store motorbåter. Røkkes båt blir hans største, den blir 12 meter lengre enn «Tiara» som er konstruktørens største til nå.

Wally-stil

Ed Dubois er ikke kjent for moderne linjer. Hans båter har vært konservative med forsiktige linjer. Mange av båtene har også to dekk (etasjer) som gjør at de ikke ser særlig spreke ut. Heldigvis blir ikke Røkkes båt slik. Han har gått for mer moderne linjer, og prioritert seilegenskapene svært høyt. Det er tydelig at både at både oppdragsgiver og konstruktør har latt seg inspirere av Wally stil. Wally viste verden at man kunne bygge lukseriøse seilbåter basert på avansert teknologi. Første Wally båt noen gang bygget er i norsk eie. Den heter «Nariida» og er eiet av Morten Bergesen. «Nariida» er på 105 fot. 

  Røkkes nye båt vil bli  minimalistisk i linjene som en Wally. Den skal også få teknologien som gjør at den kommer til å bli svært rask.

Les om den størse Wally seilbåten her.

25 knop

Røkke har bestilt seg en skikkelig seilbåt. Ed Dubois forteller til Finansavisen at han har brukt fire år på å utvikle båten. Tiden har gått med til tank-testing og analyse av skrog og rigg. Masten vil bli verdens nest lengste, bare «Mirabella V» har høyere mast. «Mirabella V»s mast rager 88,5 meter over havet, Røkkes vil være 86 meter fra havet til mastetoppen. Den blir dermed for høy til å gå igjennom Panamakanalen. I følge avisen skal Røkke på jordomseiling, og da må han rundt Kapp Horn.

    Båten vil også få en ekstremt dyp kjøl. Den vil bli delvis opptrekkbar, og vil ha en blybulb på 100 tonn i bunn. Dette ffor å ta opp kreftene fra nesten 2000 kvm seil på kryss. I følge designerens beregninger vil båten seile 25 knop i moderat vind.

    Seilas har fått bekreftet at North-sails vil levere seilgarderoben.

Miljøvennelig

Båten blir bygget i Aluminium hos Vitters i Nederland. Masten og detaljer i karbonfiber. Båten skal være fri for regnskogstrevirke. En godt alternativ da er Kebony, som er behandlet lønn, noe som gir like gode, eller bedre egenskaper enn teak. Skrogets smekre linjer vil gi båten lavt forbruk for motor.

Les: Wallydesigner vil ha Kebony

Vil seile regatta

- Når båten er ferdig vil Røkke vurdere å delta i langdistanse regattaseiling på toppnivå, og dra på en jordomseiling, sier pressetalsmann Rolf Nereng til Finansavisen. Les mer her

En av verdenens største

I følge vår liste er det i dag kun fem større privateide seilbåter i verden i dag. Vedrens største privateide seilbåt noen gang bygde er «Sea Cloud» Den er på 360 fot., er i dag ikke lengre i privat eie. Største privateide seilyacht i dag er «Eos» på 305 fot.

Du kan lese om verdens åtte største seilyachter her.

Stein Erik Hagen har i dag norges største seilyacht. Den er på 141 fot og er bygget av Baltic i Finland. Du kan lese mer om båten her.