Over 80 båter startet fra Frankrike.
Skadene på Jordans båt bare uker før start.
Staale ble mottatt av venner og vennine i Brasil da han gikk i mål natt til fredag.
Staale Jordan seilte alene fra Frankrike til Brasil i en båt på 22-fot.

– Drit lei av å fikse ting

Staale Jordan har lyst til å seile Transat 6.50 på ny i 2011. Da vil han stille bedre forberedt. Her er soloseilerens rapport fra Brasil.

Publisert Sist oppdatert

Som eneste nordmann og sannsynligvis også den eneste fra Skandinavia. Jordan har brukt tre år på satsningen som har kostet ham 750 000. – Neste gang skal jeg stille bedre forberedt, var det første Jordan sa når han satt føttene på land Brasil etter å ha brukt 26 dager fra Madeira.

– Jeg har lyst til å seile Transat 6.50 i 2011, om det blir noe av kommer jeg til å finne ut av I løpet av de neste månedene. Jeg jobber med noen sponsorer, forteller Jordan fra Brasil til Seilas like etter han gikk i mål som nummer 29, åtte dager bak første båt.

Du kan lese Jordans rapport etter første etappe fra Frankrike til Madeira her.

To klasser

Det er to klasser i Mini Transat. En for spesialbyggete båter, proto-klassen, og en for seriebyggete båter, serie-klassen. De raskeste båtene finnes i protoklassen, og disse båtene er lettere og har mer seil. Disse båtene kan også bygges av karbon.

– Jeg valgte protoklassen fordi det faktisk billigere å få tak en billig proto enn en Pogo 2 som er båten de fleste bruker I serieklassen, men vinner protoene er selvfølgelig mye dyrere. Har ubekreftet fått høre at en av topp tre protoene etter årets seilas går for 135 000 Euro.

Tøffere enn forventet

På vei til start i Frankrike krasjet Jordan med båten på henger. Båten ble hard skadet, men Sørlendingen klarte akkurat å lappe den sammen før start.

– Da jeg startet racet fra La Rochelle hadde jeg en liste på 100 punkter som burde vært gjort før start. Den lista er vel nå nede I 70 punkter nå som regatten er ferdig. Båtvelten gjorde at jeg ikke var forberedt teknisk, og jeg slet med utstyrproblemer hele veien.

Drit lei av å fikse ting

– For min del gikk det ikke en dag uten at eller annet måtte fikses og det ødela alt for min del. Rett etter start på Maidera brakk jeg forbindelsen mellom rorkult og rorene. Min provisoriske løsning fungerte ikke med autopiloten, og først etter 36 timer klarte jeg å fikse problemet slik at jeg slapp å stoppe ved Kanariøyene.

600 nm nord for Kapp Verde brakk festet til baugsprydet som en direkte følge av krasjen på motorveien. Jeg seilte da mesteparten av distansen til Kapp Verde med gennaker siden baugsprydet var surret fast I dekk I stedet for spinnaker og code 5. På Kapp Verde fikk jeg laget et syrefast beslag som ble boltet fast I baugen. Beslaget holdt ikke mål, og bøyde seg med en gang, forteller en sliten seiler fra Brasil.

Flytt til Frankrike

De fleste av de 15 beste i protoklassen har seilt regatten før. Det betyr at de har holdt på 4-5 år. Mini er dyrt, klasse forbundet holder på med en kartlegging av kostnadene hver enkelt har brukt på årets transat. Staale Jordan har klare tips til seilere som ønsker å gå denne tøffe skolen.

– Flytt til Lorient eller La Rochelle for minimum 2 år. Stikkordet for å lykkes er å ha tid til å seile mest mulig, ha penger og kunne fransk. Selv har jeg dratt mye nytte av en organisasjon I La Rochelle som bistår lokale miniseileres teknisk, med trening og kompetanse. Seilsesongen i La Rochelle er fra rundt mars til oktober. Det er veldig samhold I miljøet, men det blir ofte to leire en for utlendinger og en for franskmenn. Det er franskmennene som kan dette best og det er der også kunnskapen ligger så derfor er det viktig og kunne en del fransk, forteller Jordan.

Staale Jordan krasjet på motorveiet mot start. Det ødela forberedelsene hans.