Lomard er en dyktig seiler og trimmet Ovnien for maksimal fart. Han var svært imponert over Gran-seilene på båten.
Konstruktøren tegnet og forklarte sine prinsipper.
Ovni 445
Marc Lombard

Marc Lombard, mannen bak nye Ovni

Den Franske designeren er kanskje dagens mest suksessrike båtkonstruktører. Seilas møtte han i en splitter ny Ovni 445 i Oslofjorden. Båten har en liten genistrek fra konstruktøren.

Publisert Sist oppdatert

Få konstruktører kan vise sin allsidghet som Marc Lomard. Hans ideer setter trender, og mannen har mange meninger. Listen over gode båter fra hans hand er lang. Super trimaranen Sea Cart 30, de nye modellene til Jeanneau fra 30 til 42 fot, RM-båtene og Ovni. Han har tegnet en rekke store flerskrogsbåter og Open 60 også. Knekken mellom sideskrog og unnevannskrog er hans ide, som blir kopiert av alle ledende båtkonstruktører.

I Norge

Marc Lomard er i Norge i forbindelse med Lange Maritimes Scandinavian Alubat Week der aktuele kjøpere av Ovni kunne treffe konstruktøren. Lombard kombinerer oppdraget med en seiltur i sin nye skapelse i Oslofjorden hvor han vil seile rundt noen dager. Lombard har også konstruert Ovni 365.

Fikk gjennomslag for sine ideer

Lombard fikk i oppdrag med å skape en ny båt som var bedre enn Ovni 435. Modellen er verftets viktigste, og er den perfekte størrelse for langturseilig i følge designeren.

    Ved å øke bredden på båten fikk designeren både en båt med større volum under dekk, men fikk også en båt med bedre stabilitet, noe som gjorde at seilarealet kunne økes, noe som igjen ga bedre seilegenskaper.

    Ovni-båtene har opptrekkbar kjøl med ballasten i bunnen av skroget. Tidligere modeller har hatt et rorblad som vippes bakover på grunt farvann. Lombard mener at løsningen kan bremse båten med så mye som en halv knop.

    To ror var løsningen Lombard kom opp med, og en løsning som satt langt inne for å få aksept hos verftets ledelse. Svakheten med to ror er at manøvreringen blir redusert da rorene står utenfor propelstrømmen. På den nye Ovnien har Lomard kommet frem til et kompromiss. De to rorene står ganske nærme hverandre, slik at de får glede av propellstrømmen.

    – Jeg var meget spent på hvordan det ville virke. Simuleringen sa det skulle gå, men man vet aldri. Løsningen ble derfor aldri annonsert. Vi hadde heller ingen journalister under jomfruturen, men det virket heldigvis, og jeg tror flere båter vil komme til å få denne løsningen. Man mister litt på farten, men får full manøvrbarhet, forteller franskmannen til Seilas.

Trygg på havet

Ovni 445 er noe av det tryggeste og mest behaglige du kan seil på havet. Båten har ballasten i skroget. Det gir mindre rettende effekt, men gir båten en mer behaglig gange på havet.

    Merkelig nok gir den opptrekkbare kjølen økt stabilitet. I medvindseiling i storm vil det være en fordel å trekke opp kjølen. Med kjølen oppe vil ikke bølgene klare å kantre båten, den vil bare skli unna.

    Båtens brede hekk vil også gjøre den bedre på havet, forteller Lombard. Det vil gjøre at den surfer, og derfor bevege seg vekk fra brytende bølger. Folk som ikke har tro på at brede hekker gjør båten bedre på havet, har aldri seilt en moderne båt i dårlig vær, mener Lombard.

    En ting fikk jeg ikke gjennomslag for. Åpen hekk. Det gir økt sikkerhet det. Med åpen hekk kan du stå bak og tisse med livlinen i høyde med halsen, og det er umulig å falle ut.

    – Jeg mener at høyden på rekka burde være i samsvar med dørken på cockpiten.

Spennende konstruktør

Marc Lombard snakket åpent om mange spennende temaer som vil danne grunnlag for nye artikler. Han har konstruert de minste Jeanneau modellene og han hadde mange interessante meninger om moderne båtproduskjon. Hva moderne båter bør tåle. Fremtidige miljøkrav

    Lombard tror shorthandseiling er fremtiden, og seiler selv en egenkonstruert Class 950 båt, Akilaria 950.   

    Vendee Globe er et sårt tema for konstruktøren. Før regattaen i 2004 hadde han utviklet de to mest banebrytende båtene. Begge måtte bryte på grunn av kjølproblemer. I januar mistet hans konstruksjon «VM Matériaux» med Jean Le Cam som skipper bulben på kjølen.

    – De byttet kjølbladet før start, og fulgte ikke mine tegninger. Bulben passet ikke skikkelig, så de fikk ikke montert boltene som går gjennom bulben og kjølbladet og seilte uten. Helt idiotisk, og alle tror det er min feil at båten gikk rundt.