Blinde Barbara styrer skuta
Jeg hadde aldri drømt om å kunne styre en slik skute, smiler blinde Barbara. Den unge kvinnen har seilt på havet for første gang. Det har gitt mersmak.
De fleste som møtte frem på Vippetangen lørdag var kommet for å inspisere den norske fregatten ”Fridjof Nansen” som nettopp har kommet fra Spania. Mens nysgjerrige nordmenn og utenlandske turister fortsatt sto i kø for å komme inn på marinens nye stolthet, klappet et annet, flott fartøy til kaien noen meter lengre inn.
Den
Seilingen har gitt mersmak
Det er ikke hvilket som helst mannskap som har vært med skonnerten den siste etappen. Halvparten av mannskapet er nemlig blinde, og de fleste har ikke vært om bord på en seilskute tidligere.
En av dem er Barabara, en ung kvinne som kommer fra en mindre by i det nordlige Polen. Det hadde inntil nylig vært helt utenkelig for henne at hun skulle kunne gjøre noe fornuftlig om bord på en seilbåt. Aller minst styre skuta.
– Det er utrolig artig, hvem skulle trodd at jeg som er blind kunne styre en stor seilbåt, smiler hun. Seilingen har gitt mer smak, men Barabara er likevel i tvil om hun vil få flere muligheter ettersom som hun ikke kan se.
– For å kunne bli med på fremtidige seilaser må jeg hvertfall lære mer om seilbåter og hvordan de fungerer, så får jeg se om det kanskje finns en mulighet likevel, sier førstereisjenta som nå er fast bestemt på å lære mer om seiling.
Imponert kaptein
Seilas blir invitert om bord av kaptein Janusz Zbierajawski, som har seilt skuta i mange år og vært jorden rundt flere ganger. Han forteller at dette er første gang han har med et mannskap hvor halvparten er blinde, og at dette er et eksperiment som ingen visste utfallet på. Kapteinen innrømmer raskt at han er mektig imponert over de blinde og hvor selvhjulpne de er.
–Dette er ikke et enkelt skip å være handikappet på, sier han og peker på den
Tysk u-båtmotor
Skonnerten ”S/Y Zawisza Czarny” ble opprinnelig bygget som en tysk fisketråler i 1952. Etter ti år med fisking i Østersjøen og i Norskehavet ble hun gitt som gave til de polske speiderne, som fortsatt eier henne i dag. Hun ble så bygget om til en seilskonnert, og har snart 45 år bak seg som seilskip. Skutas motor er enda eldre, og er noe så spesielt som en original tysk u-båtmotor, bygget på Kiel Verft i 1940. Skutas navn stammer fra en historiske polsk person som levde i det 15. århundret. Denne personen, ”Zawisza Czarny- den sorte Zawisza”, på grunn av personens sorte hår, var kjent fordi han alltid holdt sine løfter til folket.
– Den dag i dag er ” pliktoppfyllende som Zawisza” et vanlig ordspråk i Polen. Navnet er jo derfor perfekt for et speiderskuta, ikke sant? ler kapteinen.
Andre pinsedag letter skonnerten på nytt anker og setter kursen mot Stavanger, Bergen og Trondheim. Her blir det nytt mannskapskifte, før turen går til Færøyene og Island. De neste etappene går begge med funksjonsfriske deltakere.
Åpent for alle
En ukes sommertokt med ”S/Y Zawisza Czarny” koster mellom 220-300 Euro, inkludert kost, losji og forsikring. Mannskapet består av til sammen 32 mann, og oppgavene fordeles utfra ønsker og kvalifikasjoner. Det er ikke noe krav om at alle må ha seilt før.
Noe å tenke på for neste sommer? Kontakt kaptein Janusz Zbierajewski for mer informasjon (på engelsk):
Jzbierajewski@wp.pl