FRIHET: Friheten på sjøen henger høyt og hvorfor skal de som skaper farene kunne gjøre som de vil, mens de uvettet går utover får sin frihet begrenset?
FRIHET: Friheten på sjøen henger høyt og hvorfor skal de som skaper farene kunne gjøre som de vil, mens de uvettet går utover får sin frihet begrenset?

Fart og uvett på sjøen engasjerte mest

Vanlige båtfolks sans for rettferdighet er blitt krenket og utfordret med påbudet om bruk av vest om bord i mindre båter. En sak om dette ble den mest leste i 2016.

Publisert   Sist oppdatert

Hvorfor skal de som skaper farlige situasjoner på sjøen kunne gjøre som de vil? Hvorfor i all verden skal det da være båter der ute som skal ha lov til å gå i 50–60–70 knop? I mørket? Og hvorfor skal de som oppfører seg pent og som ikke utgjør noen fare for verken seg selv eller andre, «bli straffet» ved at de ha på seg vest når faren for at noe skal skje er lik null?

Dette var spørsmål som ble stilt i den saken som ble lest flest ganger på seilmagasinet.no i løpet av 2016. Saken det dreier seg om artikkelen «Tapt frihet» fra SEILmagasinet nr. 6, som ble publisert på nettet 4. juli 2016 og som derved ble sommerlektyre i mange feriebåter.

Les hele saken: «Tapt frihet»

Uten ror i Atlanteren

30. november kunne vi melde om at den norskeide ARC-båten «Lady Nor» hadde mistet roret midt ute på Atlanterhavet. Båten hadde blitt chartret av et slovensk mannskap og var av typen More 55. De mistet styringen og fikk en ufrivillig jibb da det blåste 15–20 m/sek. Et av mannskapene ble skadet og det ble sendt ut nødmelding via VHF. Det ble spekulert i om de hadde seilt på en hval.

Nødmeldingen ble fanget opp av en søsterbåt som kom dem til unnsetning, og skipperen der fikk reparert roret. Og det ble gjort så godt at båten fullførte seilasen.

Les hele saken: Norsk båt uten ror i Atlanteren

[Artikkelen fortsetter under bildet]

NORSK: «Lady Nor» brakk roret under ARC, og mannskapet fikk panikk. En søsterbåt kom til unnsetning.
NORSK: «Lady Nor» brakk roret under ARC, og mannskapet fikk panikk. En søsterbåt kom til unnsetning.

Barnefamilie reddet fra tysk ARC-båt

Atlantic Rally for Cruisers, som ARC er en forkortelse for, er i det hele tatt en seilas som har stor interesse, og de mange nyhetene, historiene, eventyrene, men også uhellene vi kan berette om fra overfarten over Atlanteren, får alltid mange lesere.

Årets tredje mest leste nettsak handler også om ARC, og denne handler også om en ulykke.

23. november kunne vi fortelle om den tyske båten «Noah» som meldte at de tok inn vann. De visste ikke hvor lekkasjen var, men det dreide seg om store mengder vann. Etter hvert stoppet de elektriske pumpene å fungere, men da de ikke klarte å holde vannet unna manuelt, ble det utsendt nødsignal fra båten.

Om bord i «Noah», som er en aluminiumbåt, var det et ektepar og to barn på 10 og 12 år.

Skipet «James Cook» kom dem til unnsetning og tok dem om bord, mens den tyske båten senere sank. Båten var av typen BM 39.

Les hele saken: Barnefamilie reddet fra tysk ARC-båt

[Artikkelen fortsetter under bildet]

MODERNE: «Noah» er en BM 39 E og fremstod som en drømmebåt for langturseiling.
MODERNE: «Noah» er en BM 39 E og fremstod som en drømmebåt for langturseiling.

Hilste på stormen Tor

30. januar er vanligvis en tid av året da de fleste holder seg på land – og aller minst oppsøker havet om det er varslet storm. At stormen Tor var på vei denne vinterdagen, skremte imidlertid ikke Erik Martin Aanderaa fra Haugesund.

TRENER: Erik Martin Aanderaa oppsøker tøft vær for å trene. Det gjør at han er forberedt når vanskelige situasjoner dukker opp.
TRENER: Erik Martin Aanderaa oppsøker tøft vær for å trene. Det gjør at han er forberedt når vanskelige situasjoner dukker opp.

Tvert imot – han rigget til båten sin med både kameraer og seil og la ut på det beryktede kyststrekket Sletta nord for Haugesund for kjenne på hva Tor hadde å by på. Det blåste steady rundt 20 m/sek og var 6–8 meter høye bølger.

– Jeg tok turen for å trene. Å seile under slike forhold gjør meg sikrere. Jeg tok det forsiktig, og hadde ikke mye seil ute, sa han da kom tilbake til land med atskillig filmdokumentasjon på hva han hadde opplevd.

Filmen ble publisert på Youtube og ble umiddelbart en suksess og saken om Aanderaa ble 2016-årets fjerde mest leste sak. Nå er filmen sett nesten 114 000 ganger!

Erik Martin Aandereaa har senere utmerket seg med en rekke flotte filminnslag fra sine opplevelser på havet – ikke minst etter at han anskaffet seg en drone som han mestrer selv om han er ute og seiler alene under ganske friske forhold.

Se hele saken: Hilste på stormen Tor

Test av litiumbatterier

Litiumbatterier fikk sitt definitive gjennombrudd som båtbatteri i 2016. El-bil-teknologien har tatt veien ut på sjøen. Axel Nissen-Lie i SEILmagasinet hadde benyttet slike batterier over lenger tid i sin 36-foter, og 18. mai la han ut en sak om sine erfaringer. Mange var nysgjerrige på dem, og gjorde denne saken til årets femte mest leste.

Les hele saken: Test av litiumbatterier

De neste fem

De neste fem sakene på listen over 2016s mest leste saker var disse:

6. Knut Frostad først i mål på St. Lucia

7. Nesten alle regattaseilere gjør denne feilen

8. Over 500 000 båter til salgs

9. Færder-glede i høy potens

10. Stor etterspørsel etter mirakelstoff mot groe