TP 52 båtene seiler fort på unnavær.
Fram XV som Kongen vil fortsatt seile med i Norge.
Fram XVI
Fram XVI
Stemningen var munter.
Kongen og Knut Frostad
Fram XVI under første prøveseilas.
Opplagt konge trapper ned i TP52

Opplagt konge trapper ned i TP52

Kong Harald var en inspirert og underholdende foredragsholder på KNS' medlemsmøte på Dronningen igår kveld. TP52 seilingen i 2006 har vært en utrolig morsom tid, men 80 seildager var å strekke strikken langt konkluderte kongen.

Publisert Sist oppdatert

Det var som ventet stappfullt i klubblokalene på Dronningen da Kongen holdt sitt foredrag om TP52 prosjektet igår kveld. De 80 plassene var fulltegnet lang tid i forveien og det er ingen tvil om at publikum som hadde møtt opp tidlig for å høre på seilerkongen, fikk godt utbytte av kvelden.

Valgte kjente løsninger

Kong Harald tok oss med fra den tidlige planleggingsprosessen, om hvordan TP52 som egentlig var designet for regattaen fra San Fransisco til Honolulu ble valgt av seilerne i Middelhavet,  og Framlagets valg av designer, båtbygger og seilmaker. Kongen kunne fortelle om en båt som var enkel å seile, men som var ny og krevende å trimme. En rigg med to sett aktervisende spredere og uten lensetakler var ganske annerledes enn IMS riggen mannskapet var vant med fra Fram XV.

God fart

Likevel var kongen godt fornøyd med farten, sammenlignet med konkurrentene, og når han hadde analysert sesongen, også fornøyd med 13. plassen som Framlaget oppnådde sammenlagt i Med Cupen. Med flere gode plasseringer i enkletregattaer hadde laget slått alle båtene med superproffer, bare ikke på en gang. Det sier jo litt om nivået i klassen at de to beste båtene, Mean Machine og Warpath begge hadde halve laget utgjort av seilere fra New Zealands America's Cup lag. Mot slike seilere var det ikke lett for amatørene fra Norge og stille opp, mente kongen som imidlertid har god erfaring fra denne type seilas etter å ha holdt på i 20 år med baneseilaser for entonnere, ILC 40 og 50 fotere. - Vi dummet oss ikke ut, mente Kong Harald

Proffe konkurrenter

Kong Harald illustrerte kompleksiteten ved å trimme en 50 foter med at det hadde tatt laget fem år å få maksimalt ut av Fram XV. Så mye tid hadde man ikke med Fram XVI. Den måtte trimmes til regattastandard på to måneder, fra den ankom Italia i mars, til Med Cupen startet i mai. Dette mente kongen man hadde lyktes bra med, men at årsaken til at det ikke ble flere plasseringen i toppsjiktet lå i at startene ble for svake, noe det ikke er å undres over etter at de fleste båtene ble bemannet med profesjonelle rormenn, mange av dem fra America's Cup lag, der som kjent starten betyr alt.

VM på Hankø til sommeren

2006 var et godt planlagt år med mye tid til seiling. 80 seildager er likevel mye for mennesker som har sitt levebrød fra sivile yrker. Derfor blir det ikke like mye seiling i 2007, sa kongen som imidlertid har to andre båter å se til, 50 foteren Fram XV som han planlegger å seile i VM for IMS på Hankø til sommeren og 8 meteren Sira som nå er ferdigrestaurert. - Jeg er jo nesten skipsreder, sa Kong Harald.

Knut Frostad - Århundrets seiler

Medlemskvelden på Dronningen ble avsluttet på behørig vis da Seilas' redaktør Ole Henrik Nissen-Lie kunne overreke Knut Frostad det synlige bevis, en flott tegning av Seilastegneren Didrik Hvoslef-Eide med Frostad balanserende på trimaranen som motiv, på at han av Seilas´ lesere var kåret til Århundrets seiler i tidsrommet 1906-2006, det samme som Seilas har eksistert. Nissen-Lie summerte Frostads karriere og konkluderte med at vi hadde en verdig vinner til tross for at Frostad selv stilte seg skeptisk til denne type kåringer idet han mente det var vanskelig å sammenligne prestasjoner i ulike dispipliner fra forskjellige tidsepoker. Han var imidlertid glad for hederen og håpet han fortstatt kunne være til inspirasjon for unge seilere.