I HALLEN: Kristin Songe-MNøllers Figaro II skal pusses ned i bunnen og klargjøres for neste sesong.
I CONTAINER: Denne containeren er også Kristin Songe-Møllers husvære for tiden.

Sover på gulvet i container

Veien frem som soloseiler i Frankrike er tøff for Kristin Songe-Møller.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Kristin Songe-Møller opplever arbeidssomme og kummerlige dager i Camarat-sur-Mer. Foto: Arnaud Godart-Philippe

Akkurat nå pusser Kristin Songe-Møller båt.  Nettene tilbringes på gulvet i containeren til samarbeidspartneren hennes, Arnaud Godart-Philippe.

– Men jeg håper å finne meg en billig leilighet snart, sier hun til Seilas.

Både Kristin og båten hennes befinner seg i den franske byen Camaret-sur-Mer på den ranske vestkysten – litt syd for Brest. Hennes Figaro II er tatt på land og satt på land, der hun er i ferd med å reparere rorene og slipe ned bunnen.

– Rorene har fått noen småskader som må repareres, og jeg må bygge opp finishen rundt inspeksjonslukene under vannlinjen. Dessuten er jeg veldig i tvil om jeg skal bygge opp bunnen bare med epoksy eller ha på bunnstoff. Flesteparten av Figaro’ene har bare epoksy, men da må skroget vaskes hver 3. eller 4. dag. Da må jeg i tilfelle lære meg å dykke, med mindre jeg får et budsjett godt nok til at jeg kan leie meg litt hjelp, forteller Kristin Songe-Møller.

De nærmeste ukene har hun fått litt hjelp en praktikant som går «preporatør-skolen», som er en opplæring i å bli hjelper for proff-seilerne. Dessuten samarbeider hun med Arnaud Godart-Philippe, som også har en Figaro II – og de to hjelper hverandre.

Tilsammen regner Kristin Songe-Møller at oppgraderingene hun har satt i gang vil koste rundt 100 000 kroner. I tillegg til bunnen og rorene, trenger båten ny rod-rigg, hun må oppgradere Adrena-programvaren hun benytter, to rekkevaiere må skiftes og noen fall.

– Det er fullt trøkk her og lange dager. Her om kvelden fikk jeg, i lyset fra en hodelykt,  klippet til en presenning til å ha over båten mens vi pusser bunnen. Vi fikk låne nøkkelen til et seilmakeri for å få sydd sammen bitene, sier hun.

I tre uker fremover skal arbeidet pågå, før båten kan settes på vannet igjen og treningen til Atlanterhav-seilasen hun skal delta i i 2013.