Søk i arkivet

HJEM: Macif er nær målet, men møter en høytrykksrygg.
HJEM: Macif er nær målet, men møter en høytrykksrygg.

Straks hjemme, men en høytrykksrygg skaper utfordringer

Francois Gabart kunne teoretisk være i mål lørdag, men…

JUBEL: Gabart kan kanskje juble
på søndag.

JUBEL: Gabart kan kanskje juble på søndag.

2016 Lloyd Images

Franskmannen har kun 1335 nm igjen av sitt rekordforsøk. Med den snittfarten han har holdt, så burde det være enkelt på to døgn. Coville seilte 1300 nm de to siste døgnene når han satte verdensrekorden, men like enkel avslutning vil ikke Gabart få.

Høytrykksrygg

Hadde Gabart vært ett døgn tidligere, så ville han klart det, men nå bygger det seg opp en høytrykksrygg som fungerer som en vegg mot mål. Spørsmålet er om han skal velge korteste vei og skli igjennom 100 nm med lett vind, eller ta en enorm omvei rundt. Problemet med å seile igjennom, er at ryggen flytter seg østover, samme retning som Gabart skal seile. Å seile rundt blir også langt. Ryggen strekker seg nå fra Grønland til Portugal, men gir en mulighet å passere på nordsiden på høyde med Irland på fredag kveld. Denne omveien vil koste en omvei på ca 200 nm.

Garantert rekord

Rekorden blir kanskje ikke like god som den teoretisk kunne ha blitt, men fordelen med lett vind, er at sjansene for at alt skal gå bra øker.

Gabart ligger nå fem døgn, og seks timer foran rekorden til Coville. Han brukte 49 døgn, 3 timer, 4 minuter og 28 sekunder. Gabart kan klare det på 43-44 døgn.

RYGG: Natt til fredag vil det bli en
mulighet å smette forbi høytrykksryggen på
nordsiden.

RYGG: Natt til fredag vil det bli en mulighet å smette forbi høytrykksryggen på nordsiden.

REKORD: «Idec Sport» med Francis Joyon
som skipper har seilt jorda rundt på 41 døgn.

REKORD: «Idec Sport» med Francis Joyon som skipper har seilt jorda rundt på 41 døgn.

Jean-Marie LIOT / DPPI

Kun en båt raskere

Gabart har muligheten til å bli den nest raskeste båten rundt jorda noen gang. For ett år siden var Joyon og mannskap i vei på sitt rekordforsøk og klarte det på 40 døgn, 23 timer og 30 minutter, og slo den gang gjeldene rekorden til «Banque PopulairV» med 4 døgn og 14 timer.

Francois Gabart har dermed klart å seile raskere alene, enn det de fleste har maktet med fullt mannskap. Det sier ikke bare mye om Gabart som seiler, men også hva som har skjedd på utviklingen av båt og utstyr.

Venter på ideelle forhold

«Banque PopulairV», som nå heter «Spindrift», og er optimalisert, ligger klar for å sette nye rekord rundt jorda med fullt mannskap. Båten forsøkte for to år siden. De fullførte jordomseilingen, men uten å sette rekord.

KLARE: Den 40 meter lange
trimaranen, nå med navnet«Spindrift», klarte ikke
å slå egen rekord til tross for moderniseringer.
Nå vil de forsøke igjen.

KLARE: Den 40 meter lange trimaranen, nå med navnet«Spindrift», klarte ikke å slå egen rekord til tross for moderniseringer. Nå vil de forsøke igjen.

 

 Kommentarer

Francois Gabart og trimaranen Macif

Thomas Coville fullførte jordomseiling 25. desember 2016 etter 49 døgn, 3 timer. 7 minutter og 38 sekunders seilas, over seks døgn raskere enn Francis Joyon rekord fra 2007. 

For at Francois Gabart skal slå rekorden til Coville, må han være tilbake 22. desember.

Det er første rekordforsøket til Francois Gabart med flerskrogsbåter, men franskmannen satte ny verdensrekord rundt jorda når han vant Vendee Globe i 2012-2013 med 78 døgn, 2 timer og 16 minutter. 

Etter Vendee Globe har Gabart jobbet for å sette nye rekord alene rundt jorda, og brukt tiden med å utvikle den optimale fartøyer for dette. 

«Macif» er resultatet, en 30 meter lang trimaran, sjøsatt i 2015, og optimalisert i vinter. Fartøyet på 14,5 tonn bærer opp til 650 kvm seil. VPLP-konstriksjonen har foiler som kan løfte hele skroget ut av vannet, for å redusere motstanden. 

Trimaranen «Macif» er konstruert for Ultime-klassen. Dette er hva konstruktørene er det ultimate fartøyet for å sette rekorder alene. Større båter vil bli for tunge å håndtere. 

Francois Gabart har vunnet det meste av regattaer med sin «Macif» Ultime, men to nyere båter er sjøsatt, og kan være enda raskere.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen