Kommentar

SIKKERHET: Hva som er farlig blir oppfattet annerledes i andre land. I USA ville båtføreren blitt fratatt båten for å ha barn i baugen.

Drukner med redningsvesten på

Flyteplagg er viktig, men det må ikke bli et sikkerhetsutstyr som gjør at vi tar dumme valg.

Publisert Sist oppdatert

I Kristi Himmelfartshelgen døde to menn i en vannscooterulykke utenfor Hvaler i Østfold. Det er ikke kjent hva som var årsaken til dødsulykken, men det er gjort kjent at de to ble funnet døde i vannet med redningsvester på, ikke langt fra vannscooteren. Vi vet også at været var svært dårlig, og at det blir grumsete sjø i området med store bølger fra kraftig vind, som treffer utadgående strøm fra Glomma. Kan det hende at de tok unødvendig sjanser fordi de følte seg trygge med redningsvest? Mange sammenligner redningsvest med sikkerhetsbelte. Den store forskjellen er at statistikken viser at sikkerhetsbeltet redder liv. Det viser ikke statistikken om redningsvest. Vi ser nå et økt antall druknete med redningsvest, fordi flere bruker redningsvest.

Jeg frykter at mange føler en falsk trygghet med redningsvest. Flyteutstyr øker sjansene for å overleve, men er langt fra noen garanti.

Så langt har 12 personer dødd i forbindelse med fritidsbåtbruk. Like mange har dødd underveis som på brygga. En døde mens båten lå oppankret. Minst fem av de druknete har hatt på vest, og sannsynligvis ikke de tre som gikk på brygga, eller når båten lå oppankret. Det viser at redningsvesten er ingen garanti for å overleve.

Båten er det beste flytemiddelet

SIKKERHET: Redningsvest redder liv, men er ingen garanti. Den må ikke føre til at vi tar sjanser.

Fokus på redningsvest kan ha fjernet andre viktige poenger for å redde liv. De fleste drukninger skjer fra land. Argumentet for å bruke redningsvest på brygge burde derfor vært like stort som å bruke redningsvest i båt. Det viktigste er å hjelpe en person i vannet opp fra vannet. På brygger betyr det redningsstiger. I båt betyr det muligheter til å komme opp i båten igjen. I andre land er det ingen krav til redningsvest, men påbud med dødmannsknapp.

Bransjeorganisasjonen Norboat lanserte 28. mai gode råd for å gjøre vannscootere tryggere. De minner om påbud for flyteutstyr, og mener det er fornuftig å benytte dødmannsknapp. Jeg ville valgt sterkere ord, og sakt det er idioti å ikke bruke dødmannsknapp.

I andre europeiske land er det anbefalt å bruke vest, men påbudt å bruke dødmannsknapp.

I Norge er det vanlig å se barn sitte i baugen i bølger. Det kiler i magen og er kjempegøy, men sannsynligvis også veldig farlig. Jeg vil tro det er tryggere uten vest, fordi da vil barna komme dypere og har mindre sjanser for å treffe propellen om de faller over bord.

I USA er det ikke bare forbudt, du mister også båten om du har barn dinglende i baugen.

Det skaper vonde følelser å se noen gjøre noe som ikke oppleves som trygt, men hva som er farlig, og hva som ikke er farlig oppfattes annerledes rundt om i verden. Forsking bør ligge bak sikkerhetsreglene.

Båten, eller vannscooteren, er det beste flytemiddelet. Havner du i sjøen, og båten fortsetter videre er det flaks om du overlever, med eller uten vest.

RISIKOVURDERING: Hva er farligst av å sitte å ro i en båt, eller hoppe fra en brygge, uten vest?

Reaksjoner på SEILmagasinet

I SEILmagasinet 3-2020 hadde vi en sak en telttur med barn i Oslofjorden. Vi seilte og rodde en gammel jolle. Det var varme sommerdager i 2004, før det ble påbudt med flyteutstyr. Det hadde vi, men i varmen valgte vi å ro uten vest. Det var blikkstille med speilblankt vann.

I artikkelen viser også barna som hopper fra en brygge, dette også uten vest. Men det har ikke vært noen reaksjon på dette bildet, selv om sjansene for å drukne her er langt større.

Jeg er streng på bruk av vest i båt, særlig når forholdene tilsier det. Det gjør at venninnene til min datter må bruke vest når de bader fra båten. Det er jo vannet som er farlig.

FLYTER: Båten er det sikreste flytemiddelet. Det gjelder å ha en løsning som gjør det enkelt å komme om bord igjen. m

Sjekk båten

Det er krav at en person skal komme seg opp i båten fra vannet, men løsningene som båtbransjen bruker holder ikke mål. Med moderne løsninger har det blitt verre.

Sjansene for å komme seg opp om bord økte da seilbåtene fikk åpen hekk, eller badeplafform på hekken. For 20 år siden var det mulig å vippe badeleideren ut i sjøen av en person liggende i vannet. Moderne båter har gjerne en nedsenkbar badeplafform som må betjenes fra cockpit. Denne må først åpnes før leideren kan vippes ut. For å tilfredsstille kravene har båten en enkel taustige på pushpiten. Fra denne taustigen skal det henge en snor som personen i vannet skal få tak i. Har du en slik båt, så sjekk hvordan det fungerer. Om du ikke er supermann, så vil du aldri komme deg om bord alene. I hvert fall ikke med våte tunge klær, og en diger oppblåsbar vest i tillegg.