GJENBRUK: Sparkman & Stephens-konstruksjonen «Norseman» fra 60-tallet er pusset opp til moderne standard.

Tilbake til fremtiden

Jeg har en sønn i tenårene som ikke lar garderoben min være i fred. Gamle klær er in blant de unge. For en generasjon som har vokst opp i overflod gir ikke lenger merkeklær stor status. Nå er det gjenbruk og miljøengasjement som gjelder.

I båtbransjen er det for tiden knapphet på nye båter. Pandemien har gitt stor vekst i etterspørselen de siste årene, samtidig produksjonskapasiteten har vært redusert. I sin tur har dette gitt sterkt oppsving i bruktbåtsalget.

Også mange kurante bruktbåter er det nå mangel på, men det er fortsatt en del eldre båter på markedet. Et glassfiberskrog kan vare evig, og oppgradering av båter fra 70-tallet og 80-tallet blir derfor stadig mer aktuelt. En gammel båt kan bli god som ny med ny motor, ny rigg, nytt utstyr og ikke minst nytt elektrisk anlegg. Det har skjedd en rivende utvikling på dette området de siste tiårene. Nå kan gamle båter utstyres med solcellepaneler, LED-lys og elektrisk fremdrift, for dem som ønsker det.

I denne utgaven av SEILmagasinet kan du lese om Tor Egil Melgård, eier av en Fenix fra 80-tallet. Motoren var utslitt, men for Melgård var det utenkelig å bytte ut Fenixen med en ny båt. Løsningen ble å bytte ut dieselmaskinen med elmotor. —Med elmotor fikk jeg mer plass og en mer miljøvennlig båt, forteller Melgård til SEILmagasinet. Som bonus fikk han også en moderne kjøleboks, og takket være de store batteriene ble spritbrenneren i byssa erstattet med en moderne induksjonsplate. Fenixen bruker så lite strøm at det aldri har vært noe problem å få nok strøm under ferieseilas, forteller han.

Å oppgradere gamle båter er nok bedre for miljøet enn for lommeboken. Melgård la ned 142 000 kroner og tre ukers egeninnsats i motorbyttet. Da utgjør batteripakken den største delsummen på 70 000 kroner for fire 4,9 kWh batterier.

Vi har snakket med flere båteiere om oppgradering av gamle båter. Prislappen for utstyr og arbeid kan fort bli høyere enn det den gamle båten er verdt på bruktbåtmarkedet. Kostnaden er neppe regningssvarende for den som vil selge i neste omgang.

Men båt dreier seg først og fremst om følelser. Enkelte av oss liker de litt klassiske linjene til eldre båter. Gjenbruk er også bra for miljøet, enten det dreier seg om klær eller båter.

Ole Henrik Nissen-Lie