Leder: Utkikken

Termoplast: Plasten i laminatet kan løses opp og brukes på nytt sammen med glassfiberen, i teorien.
Termoplast: Plasten i laminatet kan løses opp og brukes på nytt sammen med glassfiberen, i teorien.

Nå kommer de grønne seilbåtene

– De sa det var umulig, men vi gjorde det mulig, sa en tydelig stolt Gianguido Girotti, sjef for Beneteaus båtdivisjon, under en pressekonferanse på Boot Düsseldorf.

Publisert Sist oppdatert

Innovasjon var den røde tråden i Beneteaus historiefortelling, helt fra den gangen for 140 år siden da Benjamin Beneteau begynte å bygge fiskebåter med motor i den lille fiskelandsbyen Saint-Gilles-Croix-de-Vie på den franske atlanterhavskysten. 

Nå vil verdens største båtprodusent lage gjenvinnbare plastbåter. Beneteau har eksperimentert med dette i flere år, men først nå har de klart å industrialisere prosessen i serieproduserte båter. Jeanneau Sun Fast 30 One Design er den første serieproduserte seilbåten som er bygget av et resirkulerbart komposittmateriale.

Båten er delvis bygget med elium resin. Dette er en termoplast med egenskaper lik epoxy, men som kan løses opp, slik at både glassfiber, karbonfiber og bindemiddel kan benyttes på nytt.

Båten blir produsert i samarbeid med Multiplast, som hevder at prisforskjellen mellom elium og tradisjonell polyester er ubetydelig. Likevel vil den nye 30-foteren koste nærmere to millioner kroner i Norge (142 000 euro uten merverdiavgift i Frankrike). Da er båten svært spartansk innredet, men godt utstyrt med elektronikk.

Vulkanske fibre

Et annet sted på den franske vestkysten er østerrikeren Norbert Sedlacek Koch i gang med å bygge båter av vulkanske fibre. Dette er fibre som har svært fine egenskaper, og er et godt alternativ til karbon og glassfiber. Fiberne han benytter er en forbedring av basaltfiber. Koch bygger båter i sandwich med balsa som kjerne, og biobasert epoxy som bindemiddel. 

– Vulkansk fiber er suverent, og nå er dette tilgjengelig i alle mulig former. Men båtindustien henger etter og er redd for å bytte ut kjente produksjonsløsninger, mener østerrikeren. Laminatet i Sedlacek Kochs konstruksjon er resirkulerbart. Det males opp og kan brukes til å lage nye former og i interiør. I første omgang har Koch bygget en 16-fots turkatamaran, denne ble stilt ut på Boot 2024 i januar.

Behovet for nytenkning

På verdens største båtmesse ble det snakket en del om behovet for nytenkning i båtbransjen. Nybåtprisene er gått opp med rundt 30 prosent de siste årene, og kundene må tilføres noe nytt – og helst noe mer – for å legge såpass mye mer penger på bordet for en båt. 

Det er også viktig for bransjen å markedsføre seg som miljøvennlig. Seiling er en svært miljøvennlig fritidsaktivitet når vinden beveger båten og når produksjonen i minst mulig grad belaster miljøet. 

Så gjenstår det å se hvor miljøvennlige de gjenvinnbare båtene fra Beneteau blir i praksis. Så vidt vi kan forstå vil det kreve mye energi å smelte ned båtene for gjenbruk av bindemiddelet. 

Tidligere ble båtene bygget for å vare i mange tiår. SEILmagasinet heier på grønne løsninger, men vi vil ikke være fargeblinde for grønnvasking.