Leder: Utkikken

GJENVINNBAR: EcoRacer er bygget av lin og basalt med Elium som bindemiddel.

Jakten på den grønne gral

Båtbransjen står overfor store omstillinger i årene som kommer. Innen 2030 skal Norge og en rekke andre land mer enn halvere klimagassutslippene. Det begynner å haste for en bransje som spinner drømmer av oljebasert polyester og tropisk treverk.

Publisert Sist oppdatert

Energikrevende produksjon og manglende løsninger for gjenvinning av gamle båter, henger over bransjen som en mørk sky, men det finnes lyspunkter. En rekke produsenter eksperimenterer nå med ulike materialer og metoder for å utvikle gjenvinnbare båter. Noen erstatter glassfiber med organiske materialer som lin eller hamp. Basalt blir også testet ut, og skal visstnok gi egenskaper et sted mellom karbon og glassfiber, men med mindre energibruk.

Også polyesteren får konkurranse. Sammen med Arkema har franske Beneteau utviklet bindemiddelet Elium. Nylig ble First 44e lansert som den første produksjonsmodellen bygget med Elium. Også regattabåten EcoRacer er bygget med bindemiddelet Elium på matter av lin og basalt. EcoRacer vant nylig spesialpris under kåringen av Årets Båt i Europa.

Fordelen med det nye bindemiddelet er at det kan løses opp. Dermed kan også båtbransjen ta skrittet inn i den sirkulære økonomien med gjenvinnbare båter.

Store aktører som Volvo Penta, Toqeedo, Vision Marine og Beneteau har gått sammen om å satse på mer bærekraftig båtliv i årene som kommer. First 44e er utstyrt med Torqeedo pod-system med to podder under båten. Disse drives av en 20 kWh batteribank. Batteriene kan lades enten i havn eller til sjøs med en dieselgenerator. Beneteau snakker nå om «silent-yachting», der man kan seile selv i svært lett vind, støttet av den elektriske motoren som bidrar til å skape egengenerert vind.

For alle oss miljøengasjerte er det gode nyheter at båtbransjen satser på mer bærekraftige løsninger. Politisk er det sannsynligvis også en nødvendighet med grønt stempel på den typen luksusprodukter som større båter utgjør. Den dårlige nyheten er at båtene høyst sannsynlig blir enda dyrere. Innsatsfaktorene koster mer og produsentene må investere store beløp i utviklingen av nye produkter og prosesser.

Så kan man kanskje også spørre seg om verden virkelig går fremover. For ikke så alt for mange år siden ble båtene bygget for å vare hele livet. Ikke for bruk og kast. En av vinnerne av «Årets Seilbåt», som du kan lese om i denne utgaven av SEILmagasinet, holder fortsatt fast ved denne tradisjonen. Gjennom årenes løp er det produsert rundt 900 eksemplarer av merket Linjett ved Rosättra verftet i Sverige. Etter femti år er det kun to av båtene som er blitt skrotet. Verftet hjelper kundene med å ta vare på båtene.

Og kanskje er nettopp holdbarhet den mest bærekraftige løsningen over tid?

.