Søk i arkivet

FART: Bildet viser at «Macif» foiler, og har hele le skrog ute av vannet. Båten seilet mye av gårsdagen over 30 knop.
FART: Bildet viser at «Macif» foiler, og har hele le skrog ute av vannet. Båten seilet mye av gårsdagen over 30 knop.

Francois Gabart har startet hardt

«Macif» har holdt ekstreme hastigheter den første dagen, men vil tape litt av det opparbeidete forspranget i dag.

KONTROLL: Francois Gabart styrke er
at han kjenner båtens egenskaper og begrensninger.
Franskmannen fikk 2,9 timer på øyet første
døgnet.

KONTROLL: Francois Gabart styrke er at han kjenner båtens egenskaper og begrensninger. Franskmannen fikk 2,9 timer på øyet første døgnet.

© ALEXIS COURCOUX

Det er rekorden rundt jorda til Thomas Coville på 49 døgn og 3 timer Gabart ønsker å slå. Coville hadde en ekstremt rask start. Han seilte ikke bare fort. Han hadde også en svært dirkete rute, slik at han også seilte korteste vei.  

Mye raskere

«Macif» oppnådde enn toppfart på 38,7 knop i går, og seilte store deler av dagen over 35 knop. Det er ca 20 prosent raskere enn hva Coville gjorde, som var sjeldent over 30 knop. Gårsdagens hardkjør viser hva den 105 fots lange trimaranen kan oppnå, men også hvor langt Gabart tør å presse båten. Høyere båtfart er viktig for å sette ny rekord, men det aller viktigste er å ha en seiler ombord som klarer å utnytte båten til det maksimale, uten at noe ryker. På dette området er Gabrat suveren.  «Macif» seilte 671 nm det første døgnet. 

Har tapt mye i dag

Både Coville og Gabart ventet på riktig værvindu for å komme raskt til ekvator. Coville hadde suverene forhold, og seilte raskere enn IDEC som seilte med fullt mannskap. I natt hadde Gabart 100 nm forsprang på Covilles suverene start, men Gabart har ikke seilt en like direkte rute, og måtte skjære vestover for å få en god vinkel før han jibbet sydover på morgentimene.  Han har tapt nesten 80 nm i dag, og vil tape mer, men har en kurs mot mer vind, og gunstigere vindvinkel.

Uforutsigbare områder

I morgen er Gabart i passatvinden. Det gir forutsigbare forhold. Så skal han krysse stillebeltet. Det ser ut som at han må langt vest for å få en rask passasje. Deretter venter passaten syd for Ekvator. Det er først syd for dette vindbeltet hvor Gabart kan tape, eller tjene mye i forhold til Coville. Kommer han dit på samme tid som Coville, har han gode sjanser. Etter 11 dagers seiling buttet det for Coville. Gabart kan tjene ett døgn på å finne en raskere vei inn i lavtrykkene i Sørishavet. Her har Gabart sjansen på å øke avstanden enda mer, fordi båten ser ut til å være mye raskere.  Coville slet også sør i Atlanterhavet etter å ha rundet Kapp Horn, men seilte raskt fra passatvinden og hjem.  

Høy risiko

Coville satte rekord på sjette forsøk. For Gabart er det første. Det er mye som kan gå galt. Det er rett og slett livsfarlig å seile i disse enorme hastighetene i de mest øde stedende på jorda. Det er ikke som i Vendee Globe, hvor det er mange båter samlet i samme området. 

RUTE: Gabart ble presset mot vest,
inn i et lettere område, for å få gunstig vinkel
sydover

RUTE: Gabart ble presset mot vest, inn i et lettere område, for å få gunstig vinkel sydover

 Kommentarer

Francois Gabart og trimaranen Macif

Thomas Coville fullførte jordomseiling 25. desember 2016 etter 49 døgn, 3 timer. 7 minutter og 38 sekunders seilas, over seks døgn raskere enn Francis Joyon rekord fra 2007. 

For at Francois Gabart skal slå rekorden til Coville, må han være tilbake 22. desember.

Det er første rekordforsøket til Francois Gabart med flerskrogsbåter, men franskmannen satte ny verdensrekord rundt jorda når han vant Vendee Globe i 2012-2013 med 78 døgn, 2 timer og 16 minutter. 

Etter Vendee Globe har Gabart jobbet for å sette nye rekord alene rundt jorda, og brukt tiden med å utvikle den optimale fartøyer for dette. 

«Macif» er resultatet, en 30 meter lang trimaran, sjøsatt i 2015, og optimalisert i vinter. Fartøyet på 14,5 tonn bærer opp til 650 kvm seil. VPLP-konstriksjonen har foiler som kan løfte hele skroget ut av vannet, for å redusere motstanden. 

Trimaranen «Macif» er konstruert for Ultime-klassen. Dette er hva konstruktørene er det ultimate fartøyet for å sette rekorder alene. Større båter vil bli for tunge å håndtere. 

Francois Gabart har vunnet det meste av regattaer med sin «Macif» Ultime, men to nyere båter er sjøsatt, og kan være enda raskere.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen