Søk i arkivet

Klar for langtur i en eldre fransk dame

Martin Borge Bull har nøye planlagt jordomseiling, og har brukt over to år på forberedelser. Nå er båten fra 1973 klar, etter mye arbeid. 

LANGTUR: Martin Borge Bull og Line
Langaas Berg har langt ut på jordomseiling i en 36-fots
båt fra 1973.

LANGTUR: Martin Borge Bull og Line Langaas Berg har langt ut på jordomseiling i en 36-fots båt fra 1973. Foto: SEILmagasinet

I videointervjuet møter du Martin Borge Bull og Line Langaas Berg som nå har lagt ut på en jordomseiling i en 45 år gammel båt. Vi var om bord en uke før avreise, hvor det meste var ett digert kaos. I det 14 minutter lange innslaget snakker paret om hva de har gjort med båten, og hvor de skal seile. De skal også være ambassadører for Empower, ett selskap som utvikler ett system for resirkulering av plast, hvor personer som samler inn plast også kan tjene en slant. 

Amel 50 ble kåret til Årets Båt i Europa for 2018. Les: Komplett langturbåt.

Fransk dame

Martin Borge Bull starten planleggingen av jordomseiling i 2015, og kjøpte «Chilli», en Amel Kirk 36 i 2016 med mål for langtur. Båten var utrustet for tøff seiling, men var sliten. Martin Borge Bull, født i 1993, hadde også begrenset erfaring, men la en plan, og fulgt den. 

– Experience junkie av natur, med en filosofi om at livet ikke er fett fordi det er behagelig, er den beskrivelsen av seg selv har valgt på egen blogg. 

Under forberedelsene til jordomseilingen har han også møtt en sporty jente, son nå utgjør ett godt lag. Line Langaas Berg har konvertert fra en tresnekke til Martins seilbåt, og har tatt med seg kunnskap om oppussing av trearbeid. 

AMEL: Amel er et fransk verft som
har bygget langturbåter med en streng filosofi. Det
gjør verftet ennå.

AMEL: Amel er et fransk verft som har bygget langturbåter med en streng filosofi. Det gjør verftet ennå.

Misten sin mentor

Martin Borge Bull har ikke allverden av erfaring fra sjøen, annet enn noen badeferier på Svenskekysten som barn, og oppvokst i vannkanten av Tyrifjorden. Han mener han har arvet genene fra sin far som var den den eneste Martin kjente med noe båtkunnskap og erfaring fra sjøen. Faren skulle egentlig vært på langtur noen år før Martin bel født, turen ble avlyst, men drømmen levde videre. Faren ble alvorlig syk i tiden da Martin kjøpte båten, og fikk bare muligheter til å være med å seile den hjem, før han døde. 

TUSENKUNSTNER: Martin Borge Bull har
egentlig begrenset seilerfaring, men har satt seg godt inn i
problemstillingene.

TUSENKUNSTNER: Martin Borge Bull har egentlig begrenset seilerfaring, men har satt seg godt inn i problemstillingene.

Tusenkunstner

Selv om Martin ikke hadde så mye kunnskap om båt og seiling, og mistet sin mentor, så har hatt en profesjonell tilnærming til emnet. Han satte en fornuftig plan, med diverse delmål, og krysset dem av etter hvert. Han har hatt mot til å starte opp kompliserte prosjekter, og lykkes fordi han har tatt seg til til å forberede seg, og lære seg opp. Sammen med en venn ble den gamle Yanmar-motoren plukket helt fra hverandre, og satt sammen igjen som en nesten ny maskin. 

WIRE: På dekk var det ett lite
riggverksted da SEILmagasinet besøkte båten en uke
før avreise.

WIRE: På dekk var det ett lite riggverksted da SEILmagasinet besøkte båten en uke før avreise.

Lavt budsjett

Båten ble kjøpt billig, men krevde kostbare oppgraderinger. Det meste har Martin fikset selv. Han har også tatt sikkerheten alvorlig. Han kjøpte inn 100 meter med dyform-wire, og byttet alt av stag, vant og terminaler selv. 

Også alle båtens vinduer har blitt byttet til skuddsikkert lexan. I salongen er det dobbelt lag glass, for å få båten bedre isolert. 

Det meste av det elektriske er byttet. Han har også laget navigasjonssystemet selv. Hjernen består av en billig og enkel Raspary Pi-datamaskin som også fungerer som en Wi-Fi sender. Denne er koblet opp mot Radar og AIS, som sender dette til PC, mobil eller nettbrett. 

Systemet har bare kostet noen få tusenlapper. 

Lavt strømforbruk

En annen bonus, bortsett fra lav pris, er at den lille PCen bruker minimalt med strøm. Han har heller ingen autopilot, men bruker vindror, samme type som Are Wiig bruker på sin jordomseiling. 

Nødvendig strøm genereres fra ett solcellepanel og en vindmølle.

Martin sparer også penger ved å bruke HF-radio i stede for Satelittkommunikasjon. Utstyret koster mye nytt, men Martin har skaffet det rimeligere brukt.  For å bruke HF-radio, kreves det sertifikat, etter ett omfattende kurs som Martin har tatt. 

Ambisiøs rute

Chilli er en solid båt, og paret ønsker å seile en krevende rute. Kursen går sørover, og ambisjonene er å være i Brasil til jul. Deretter er neste mål Kapp Horn, helst før mars. Om det blir anleding, så frister Antarkis også. Martin har Sorgenfri-boka, og ønsker å kopiere deres rutevalgt, også gjennom Stillehavet. 

Du kan følge Chilli her. 

SYDOVER: Chilli forlot hjemmehavnen
i begynnelsen av juli.

SYDOVER: Chilli forlot hjemmehavnen i begynnelsen av juli.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen