Søk i arkivet

STILLE: Hvor vinden ble av, var det store spørsmålet under Færderseilasen 2017. Det var det mange som lurte på.
STILLE: Hvor vinden ble av, var det store spørsmålet under Færderseilasen 2017. Det var det mange som lurte på. Foto:

Årsoppgjør for seilmagasinet.noFærder’n brakte publikum til seilsporten

Det SEILmagasinet lagde av innhold rundt Færderseilasen, tiltrakk seg desidert mest oppmerksomhet i 2017.

Fire av de ti mest leste sakene på seilmagasinet.no i 2017 handlet om Færderseilasen, og aller størst interesse var det rundt sakene vi skrev på forhånd og tidlig i seilasen. Etter hvert som båtene nærmet seg målgang i Tønsberg, sank interessen litt, men var fortsatt høy.

Hvor ble det av vinden?

Tittelen til den aller mest leste saken i 2017 handler om et relevant tema som seilere flest alltid er svært opptatt av: «Hvor ble det av vinden?». Noen timer etter starten i Færderseilasen som startet 9. juni, la Axel Nissen-Lie ut en liten tilstandsrapport om tingenes tilstand. Den fortalte at kun noen få båter til da hadde klart å passere Dyna fyr.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

TRANGT: Det var trangt for
både deltagerbåter og nyttetrafikk forbi Dyna fyr i
Færderseilasen 2017.

TRANGT: Det var trangt for både deltagerbåter og nyttetrafikk forbi Dyna fyr i Færderseilasen 2017.

Morten Jensen

At nærmest hele Færder-feltet befant seg i det aller innerste havnebassenget i Oslo selv etter at siste start hadde gått, hadde man aldri opplevd før. Mange som fulgte sine venner og kjente, lurte åpenbart på hva som skjedde der ute og fant frem til seilmagasinet.no.

Færderseilasen er et arrangement som får langt flere til å rette sine øyne mot regattabanen enn hva som er gjengs ellers i året. Seilasen befestet på mange måter sin status som folkefest i 2017, og SEILmagasinet hadde samlet all relevant informasjon på en og samme Færder-side i Sail Race System, og denne siden hadde stor trafikk (her kan du fortsatt gjenoppleve Færderseilasen 2017!).

9. juni var for øvrig den dagen i 2017 det var aller mest trafikk på seilmagasinet.no. Google Analytics forteller om nærmere 25 000 sidevisninger på denne dagen.

Nyttetrafikk og vikeplikt

27. mai oppstod det en situasjon mellom Bastø-fergen i Oslofjorden og noen seilbåter. Fergen holdt etter sigende på å kollidere med seilbåtene. Dette ble slått stort opp i Dagbladet, og i etterkant oppstod det en debatt om nyttetrafikk, fritidsbåter og vikeplikt.

[Artikkelen fortsetter etter figuren]

BUE: Bastøfergen seiler en
bue østover. Kursendring gir dårligere forutsigbarhet
for fritidsbåter.

BUE: Bastøfergen seiler en bue østover. Kursendring gir dårligere forutsigbarhet for fritidsbåter.

Båtbyggeren og skøyte-seileren, Jeppe Jul Nielsen fra Risør, studerte AIS-trackingen til Bastø-fergen og påsto i en sak på seilmagasinet.no 31. mai at kapteinen om bord i Bastø-fergen hadde utvist dårlig sjømannskap. Han mente at kapteinen måtte ha sett seilbåtene tidlig, men at trackingen ikke viste tegn på at det var blitt påbegynt noen vikemanøver før fergen var svært nær seilbåtene.

Saken skapte debatt og interesse – og ble den nest mest leste saken i 2017.

Flere konflikter

Den tredje mest leste saken handlet også om konflikt på sjøen – om enn av en litt annen type.

Dag Sem hadde sendt SEILmagasinet en ytring som vi publiserte 6. september. Ytringen handlet om «noen båtføreres selvutnevnte rett til å påføre andre sjøfarende skade og ubehag».

«Vi som hater Princess» lød ytringens lett provoserende tittel.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

BØLGER: Fart og bølger
er ikke noe alle setter pris på?

BØLGER: Fart og bølger er ikke noe alle setter pris på?

Morten Jensen

Dag Sem tok et oppgjør med båtførere som «forurenser» miljøet på fjorden med fart, bølger og støy. Det skapte åpenbart debatt – og vant gehør hos mange seilere.

Tøffe karer over Nordsjøen

For et snaut år siden – i slutten av januar – stakk to seilbåter til havs over Nordsjøen. Bakgrunnen for turen på denne årstiden, var at mannskapet om bord ønsket å delta i den tradisjonsrike festen Up Helly Aa på Shetland.

Erik Martin Aanderaa og Sigurd Utbjoe var skippere de to båtene – en Contessa 35 og en Luffe 44 – og de la ut i et værvarsel som bar bud om kuling. Over 30 knops vind og åtte meter høye bøger var hva de ville komme til å møte.

Turen ble fulgt fra start til slutt på seilmagasinet.no – og mange var nysgjerrige på hvordan det skulle gå med disse uredde seilerne.

Været skulle bli enda tøffere enn hva som var varslet:

– Jeg så 72 knop på vindmåleren (36 m/s), jeg har det på kamera, jeg har aldri seilt i så mye vind før, fortalte Raymond Myhre etter ankomst Shetland.

De mest leste sakene i 2017

Plassering Sak Dato Tittel Sidevisninger
1 FÆRDERSEILASEN 09.06.2017 Hvor ble det av vinden? 7058
2 SJØMANNSKAP 31.05.2017 Bastøfergen viste dårlig sjømannskap 6708
3 SJØMANNSKAP 06.09.2017 Vi som hater Princess 5363
4 FÆRDERSEILASEN 10.06.2017 Stor seier i liten båt 5066
5 FÆRDERSEILASEN 09.06.2017 Følg Færderseilasen – alt på ett sted 5064
6 BÅTER 07.02.2017 Verdens største seilskip i Norge 4851
7 UTSTYR 18.05.2015 Test av litiumbatterier 4228
8 FÆRDERSEILASEN 07.06.2017 Skikkelig lureføre under Færder’n 4140
9 NORDSJØ-SEILAS 28.01.2017 Heftig tur med dramatikk over Nordsjøen 4003
10 SJØMANNSKAP 06.05.2011 Huskeliste for styrbord og babord 3806
11 SJØMANNSKAP 03.04.2017 Tatt av bølgen 3732
12 NORDSJØ-SEILAS 31.01.2017 Brutalt i Nordsjøseilasen 3543
13 NORDSJØ-SEILAS 28.01.2017 Første video fra Nordsjø-kryssingen 3321
14 BÅTER 13.10.2017 Diva 34 SC: Bernt Lindquist har funnet den riktige miksen 3292
15 BÅTER 07.10.2017 Superyacht med nye ideer 3089
16 FÆRDERSEILASEN 10.06.2017 Våte og slitne seilere i Tønsberg 3050
17 FÆRDERSEILASEN 09.06.2017 Feltet strekker seg 3041
18 SJØMANNSKAP 24.07.2017 Langturseiler i Stillehavet kansellerte mayday-sending 2724
19 CLIPPER RACE 02.11.2017 På tørt land like etter start 2682
20 RISØR TREBÅTFSTIVAL 03.08.2017 Dramatisk regattastart for meterbåtene 2681

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen