Turseiling

Ha alltid en plan B

Rutiner fra tiden som flyver gir sikrere seilas i barske strøk for Geir Evjen. Han har mengder av råd om turseiling.

Publisert Sist oppdatert

Hver eneste sommer seiler Geir Evjen litt lengre enn seilere flest. Denne sommeren gikk turen fra hjemmehavnen i Son via Kristiansand, Shetland og Færøyene til Island, Jan Mayen og Svalbard. Fra Svalbard gikk ferden videre via Bjørnøya til fastland-Norge, og deretter langs norskekysten tilbake til Son. På strekket Færøyene-Island-Svalbard-Tromsø hadde Evjen med seg sin venn og tidligere kollega Pål Byhring.

Valg av båt er preget av hans tidligere yrke som flyver. Sikkerhet har vært i fokus gjennom hele prosessen. Etter lang søken falt valget på en aluminiumbåt på 41 fot fra franske Allures.

Båten har ikke tradisjonell kjøl, men et senterbord som skal tåle et sammenstøt med moder jord. Ved grunnstøting vippes senterbordet inn i skroget. Også propell og drev er godt beskyttet. De to rorene har bruddsoner som gjør at båtens styreegenskaper vil være i behold selv om deler av rorene skulle brekkes av. Selve styringen består av to systemer som er lenket sammen, men som fungerer helt uavhengig av hverandre. Båten er også utstyrt med to autopiloter. Løsningene for styring er bygd videre på verftets standardløsning.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her