Turseiling

LANGT: «Ymir» har seilt 15662 nautiske mil siden båten ble levert fra verftet i 2013. Båten har gitt Geir Evjen store opplevelser.
KREFTER: En Parasailor er en spinnaker med vinge. Vingen holder seilet stabilt og krever mindre ettersyn. Seilet gir båten en nødvendig dytt i lettere vind.
STRØM: «Ymir» kan produsere strømmen som trengs på alle mulig måter. Solcelle er det som gir mest strøm for pengene.
TUR: Geir Evjen fortekker innholdsrike oppleveleser på sine seilturer. God planlegging er nøkkelen til velykkete ekspedisjoner. Her med Jan Mayen i bakgrunnen.
DRØMMEN: Øyene i vest, som Vestmannaeyer, har lokket helt siden Evjen startet å fly. Nå er det båt som brukes for å få opplevelsene.
PAPIR: Geir Evjen foretrekker papirkart for overseiling. Her blir også posisjonene ført inn med blyant.
SOL: Selv om ekspedisjonene er lagt vest og nordover, blir det også noen skikkelige sommerdager i løpet av en lang sesong.
VÆR: Rigget med kutterstag og et cockpittelt for to, blir uvær kun en opplevelse.
VEST: Torshavn er den eneste havnen på Færøyane som er tilrettelagt for besøkende seilbåter. Her er det flere flytebrygger og veldig bra serviceanlegg. Havneavgiften her er kun 100 DKK uansett båtstørrelse!!
SØVN: 41-foteren er perfekt for tre personer. Lebrett i salongen skaper en god sjøkøye.
ORDEN: Styrbord lugar er teknisk rom og verksted.
NORD: Norskekysten lokker også, her inn Trollfjorden i Lofoten.

Ha alltid en plan B

Rutiner fra tiden som flyver gir sikrere seilas i barske strøk for Geir Evjen. Han har mengder av råd om turseiling.

Publisert Sist oppdatert

Hver eneste sommer seiler Geir Evjen litt lengre enn seilere flest. Denne sommeren gikk turen fra hjemmehavnen i Son via Kristiansand, Shetland og Færøyene til Island, Jan Mayen og Svalbard. Fra Svalbard gikk ferden videre via Bjørnøya til fastland-Norge, og deretter langs norskekysten tilbake til Son. På strekket Færøyene-Island-Svalbard-Tromsø hadde Evjen med seg sin venn og tidligere kollega Pål Byhring.

Valg av båt er preget av hans tidligere yrke som flyver. Sikkerhet har vært i fokus gjennom hele prosessen. Etter lang søken falt valget på en aluminiumbåt på 41 fot fra franske Allures.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER