TRE MÅNEDER LANGS NORSKEKYSTEN

SVAI: Utsikt over ankringsplassen ved Jensholmen

Norskekysten, som på reklamefilmene

Marianne Svinsholt Smith og Daniel Hauksson har denne uken seilt Helgelandskysten, og opplevd tidenes vakreste ankringsplasser.

Marianne i hullet på Torghatten.

Uke fire av vår tre måneders seilas langs norskekysten er tilbakelagt. Det er en tredjedel av turen og det er overraskende hvor fort tiden flyr mens en egentlig gjør ingenting. Der ingenting defineres som fri av hverdagen i en seilbåt mens fantastisk natur som stadig endres passerer øynene dine. Det er like magisk som det høres ut.

På svai

Denne uka har vi for det meste ligget på svai, det er flust av plasser og ankre opp hvis en bare planlegger litt og har vindretningen i bakhodet. Fra Dalavågen ved Hitra dro vi videre til Sauøya som planlagt. En god etappe ut fra fastland. Vi ankret opp ved en naboøy, Prestøya, og tok ei lita tur på land dagen etter. Fascinerende å se for seg at her har det bodd folk fast, langt utenfor infrastrukturen vi er så godt vant med. Fra Sauøya dro vi innover igjen til en ny ankringsplass ved Brandsøya. Rett ved fastlandet, men et fint sted som virkelig var snytt ut av norsk landskap slik du ser i reklamefilmene.

Må tenke tidevann

Neste dag dro vi til Jensholmen, den vakreste ankringsplassen vi har hatt. Godt beskyttet fra alle kanter av svaberg i ulike høyder og formasjoner. Vi blåste opp jolla og fikk oss ei tur på øya ved siden av. Jolla gir frihet, friheten til å utforske det som er utilgjengelig med seilbåten. Det er en del som ikke er tilgjengelig, spesielt med flo og fjære som spiller en større rolle i planleggingen nordover i dette landet.

Helgelandskysten

Neste dag dro vi innom Rørvik for å fylle diesel og handle litt mat, før vi dro videre til Fjølvika. Vika ga oss ly for sønnavind som det nå endelig er litt av og som for oss betyr seiling. Fra Fjølvika satte vi kursen mot Torghatten, der fikk vi oss en flott tur til det berømte hullet gjennom fjellet som er formet av isen. Sola varma og utsikten fra toppen var helt klar, og utsikten var fantastisk. Hundrevis av holmer og skjær, norsk kulturlandskap med jorder, små hus og høye fjell.

Nordavind og regn

Vi er heldige som har et slikt vakkert land og muligheten til å oppleve det. Etter fjellturen dro vi og ankret opp ved Ylvingen. Vinden snudde til nordavind og været endret til regn. Neste dag ble en kald etappe i 10 -14 m/s med kursen mot Sandnessjøen, i dette været ville vi søke ly i havn. Ly fikk vi og vi koste oss med god mat på en restaurant i sentrum. Dagen etter dro vi til Rødøya, igjen kom Sønnavind og spilte på lag med oss på etappen. På Rødøya ligger Rødøyløven som vi skal bestige før vi drar videre. På ruta framover ligger Helligvær, Steigen og Dalsvær. Vi venter mye vær og vind denne helga, slik at vi må se an hvor vi legger oss på veien mot målene. Det er viktig å søke ly både for turglede og sikkerhet.

Kaia ved Sauøya
PÅ TUR: Daniel og Marianne på toppen av Torghatten.