Søk i arkivet

LANDFAST: Bagasjen bæres tilbake til Akkarfjord Skole der jeg bodde i natt. Elevbedrifter tar 100 kr natta for voksne. Det overlever jeg en natt til.
LANDFAST: Bagasjen bæres tilbake til Akkarfjord Skole der jeg bodde i natt. Elevbedrifter tar 100 kr natta for voksne. Det overlever jeg en natt til. Foto:

Landligge igjen for Klann

Magne Klann tenker sikkerhet og tar den andre natten i Akkarfjord.

SØRØYA: Klann
får sin andre natt i Akkarfjord.

SØRØYA: Klann får sin andre natt i Akkarfjord.

Det blir landligge i dag igjen. Ette rå ha studert værmeldingen var jeg på vei utpå, men etter en prat med en lokal fisker kom jeg på andre tanker. Her er vurderingene jeg gjorde:
Yr og Windy melder begge liten til stiv kuling på Fruholmen fyr litt lenger ut i Barentshavet enn der jeg er nå. Begge melder mindre vind i Sørøysundet der jeg skal igjennom nå. Det er ikke noe trangt sund akkurat, men 1,8 nm (3 km) på det smaleste. Min vurdreing var at det virket sannsynlig med mindre vind her, og at jeg skal seile langs land, og lett kan smette inn i en fjord hvis vinden øker.

Trakteffekt

Før jeg gikk ut ville jeg oppsøke en lokal fisker for å lufte vurderingene. Han var naturlig nok skeptisk i utganspubktet til min farkost, men det gikk (ihvertfall delvis) over etter en kort prat om jolleseiling. 
Han mente nordøsten ikke nødvendigvis var svakere i Sørøysundet. Tvert imot kunne det bli en trakteffekt og vindøkning. Med et lite blikk ut i sundet fra kaia kunne han også bekrefte at det var minst frisk bris der ute nå.
Dessuten visste jeg at strømmen ville ta seg opp østover i løpet av de nærmeste par timene, og jeg antok det kunne bli krapp strømsjø utenfor oddene langs Sørøya. Dette bekreftet fiskeren.
YR: Oppakning ødelegger for
seilegenskapene, så Klann kvier seg for å seile i liten
kuling med den lille jolla.

YR: Oppakning ødelegger for seilegenskapene, så Klann kvier seg for å seile i liten kuling med den lille jolla.

Mye oppakning og tung luft

Jeg seilte hele gårsdagen i laber til frisk bris med liten kuling i kastene. Jeg hadde stort sett full kontroll, men var glad det ikke ble mer. Jeg kan seile denne jolla med rimelig god kontroll i stiv kuling en sommerdag på Hankø uten bagasje. Nå har jeg 25 kilo om bord, og det påvirker seilegenskapene - særlig i mye vind på lens. Dessuten har kald luft mer kraft enn varm luft på grunn av større massetetthet. For ikke å snakke om at det er klippekyst deler av streknigne der det vil være umulig å komme i land, og selvsagt det at det er -2 i lufta og ca 4 i vannet.
Antakelig hadde det gått helt fint. Antakelig hadde det ikke blitt stort mer enn frisk bris - og sikkert enda mindre lenger vest, men jeg tar ikke sjansen på det. I morgen ser værmeldingen bedre ut. Kanskje kan jeg klare å komme tidlig avgårde, ta lunsj på land, og få to lange økter. 
Siste: Idet jeg har skrevet ferdig har meldingen fra windy.com blitt oppdatert, og nå melder de mer vind i Sørøysundet. Nok en bekreftelse på en riktig avgjørelse. 
WINDY: Klann er redd
for at vinden øker i Sørøysundet.

WINDY: Klann er redd for at vinden øker i Sørøysundet.

 Kommentarer

 

 

 

Norge om babord

Magne Klann skal seile fra Nordkapp til Lindesnes i en RS Aero. Distansen er på over 1000 nautiske mil, og planen er å utføre turen i løpet av en måned. Han vil ta med seg ett minimum av utstyr pakket inn i vanntett emballasje. Klann har sett seg ut 573 øde strender, aktuelt for strandhugg. Planen er å sove i ly av båten i telt og sovepose. 

Magne Klann er utdannet fotograf, og ser turen som en jobb. Planen er å utgi opplevelsene som en bok. Klann har utgitt en rekke bøker, fra Havneguider til bøker om seiling.

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen